Sunday, January 26, 2020

Juzud 17


Juzud ke 17.

AL-ANBIAYAH 1~112
AL-HAJJ, 1~78


AL-ANBIAYAH 1~112
Dengan nama Allah, pemurah, penyayang.

1. Telah hampir kepada manusia perhitungan mereka, pada hal mereka,  dalam kelainan, berpaling
2. Tidak datang kepada mereka satu peringatan yang baru dari Tuhan mereka, melainkan mereka dengar kan dia dalam keadaan mereka bemain.
3. Sedang hati-hati mereka lalai, dan orang-orang yang menganyanyai (diri  sendiri)  itu berbisik; “bukankah ini hanya seorang manusia seperti kamu ? apakah (patut)  kamu menghadiri sihir (nya), pada hal kamu melihat ?.
4. Ia berkata; “Tuhanku mengetahui perkataan (yang diucapkan) dilangit dan dibumi, kerana ialah (Tuhan) yang medengar, yang mengetahui.
5. Bahkan mereka berkata; “mimpi-mimpi yang kacau, bahkan ia bikin-bikin, bahkan ia sihir. Cubalah ia bawa kan untuk kita satu mukzizat sebagaimana diutus orang-orang yang dahulu !.
6. Tidak beriman, sebelum mereka, (penduduk)  satu negeri yang kami telah binasakan. Apakah mereka mahu beriman.
7. Dan tidak kami utus sebelum mu melainkan laki-laki yang kami kirim wahyu kepadanya. Maka tanyalah ahli peringatan jika kamu tidak tahu.
8. Dan tidak kami jadikan mereka badan yang tidak makan makanan, dan tidak pula mereka akan kekal.
9. Kemudian, kami sempurnakan janji kami kepada mereka, iaitu kami selamatkan mereka, dan siapa-siapa yang kami kehendaki, dan kami binasakan orang-orang yang melewati batas,
10. Sesungguhnya kami telah turunkan kepada kamu sebuah kitab yang didalam nya ada sebutan kamu. Apakah kamu tidak mengerti ?

11. Dan kami telah binasakan beberapa banyak (penduduk) negeri yang zalim, dan kami telah bangkitkan, sesudah mereka, kaum yang lain.
12. Iaitu tetakala mereka (mulai) merasa azab kami, tiba-tiba dengan cepat mereka lari daripada (negeri) itu.
13. “Janganlah kamu lari dengan cepat ! tetapi kembalilah kepada nikmat yang diberikan kepada kamu dan  tempat-tempat tinggal kamu, supaya kamu ditanya”.
14. Mereka berkata; “hai kecelakaan kita ! sesungguhnya adalah kita orang yang zalim”.
15. Maka tetaplah bagitu ucapan mereka, hingga kami jadikan mereka tertebus, padam.
16. Kerana tidak lah kami jadikan langit dan bumi dan barang yang antara kedua-dua nya buat main-main.
17. Jika kami hendak mengambil penghiburan, nescaya kami ambil dia dari sisi kami. Kami tidak berbuat (demikian).
18. Bahkan kami limparkan hak atas barang yang batil, lalu ia remukkan dia, lantas tiba-tiba  ia hilang, dan adalah bagi kamu kecelakaan dari apa yang kamu sifatkan.
19. Dan kepunyaan nya lah apa-apa yang dilangit-langit dan bumi, sedang mereka yang disisinya, tidak enggan beribadat kepadanya, dan tidak (pula) mereka merasa jemu.
 20. Maka berbakti siang dan malam, mereka tidak berhenti.

21. Apakah mereka telah adakan dari bumi tuahn-tuhan yang bisa membangkitkan (orang-orang mati).
22. Kalau ada pada kedua-dua nya, tuhan-tuhan selain Allah, nescaya rosak kedua-dua nya itu. Maka maha suci Allah, Tuhan bagi Aras, daripada (sifat) yang mereka sifatkan.
23. Dia tidak ditanya dari hal apa yang ia kerjakan, tetapi mereka itu akan ditanya.
24. Apakah patut mereka adakan bebeapa tuhan selain dari Allah ? katakan; “bawa lah keterangan kamu (Quran)  ini keterangan  bagi orang-orang yang berserta ku dan keterangan bagi orang-orang yang  dahulu daripada ku”, tetapi kebanyakan mereka (yang musrik), tidak mengetahui kebenaran, lantaran itu, mereka berpaling (daripadanya).
25. Dan tidak kami  utuskan sebelum mu seorang Rasul melainkan kami wahyu kan kepadanya; “bahawa sesungguhnya tidak ada Tuhan (yang sebenarnya) melainkan aku, oleh yang demikian, berbaktilah kepada ku”.
26. Dan mereka berkata; “(tuhan) pemurah mempunyai anak”. Maha  suci ia ! bahkan (mereka itu) hamba-hamba yand dimuliakan.
27. Mereka tidak mendahului dia dengan perkataan  mereka (hanya) mengerjakan  (sesuatu) menurut perintahnya.
28. Ia mengetahui apa  yang dihadapan mereka dan apa yang dibelakang mereka, dan tidak mereka mintakan pertolongan melainkan bagi siapa yang diredai olehnya, dan mereka gementar lantaran takut yang disertai penghormatan kepadanya.
29. Dan barang siapa dari antara mereka berkata; “sesungguhnya aku tuhan”, dengan tidak  mengindahkan dia, maka orang itu kami ganjaran dia dengan jahanam, bagitulah kami membalas mereka yang zalim.
30. Dan tidak kah orang-orang kafir itu lihat bahawa sesungguhnya langit-langit dan bumi itu (dahulu nya) adalah sekapal , lalu kami pisahkan antara keduamuya, dan kami jadikan dari air tiap-tiap suatu yang hidup ? maka apakah mereka tidak mahu beriman ?

31. Dan telah kami jadikan dibumi gunung-gunung yang tegap supaya telah jadikan dibumi gunung-gunung yang tegap supaya tidak ia mengoncangkan mereka, dan kami jadikan padanya beberapa jurusan (iaitu) jalan-jalan supaya mereka terpimpin.
32. Dan kami telah jadikan langit sebagai bumbung yang terpelihara, tetapi mereka berpaling daripada tanda-tanda nya.
33. Dan ialah  (Tuhan) yang telah jadikan malam dan siang, matahari  dan bulan, (sedang) semua (itu) beredar dilandasan (masing-masing).
34. Dan kami tidak jadikan bagi manusia sebelum mu (sifat) kekal. Oleh itu, jika engkau mati, apakah mereka akan kekal ?
35. Tiap-tiap diri akan merasai kematian, dan kami beri percubaan sungguh-sungguh kepada kamu dengan kesusahan dan kebaikan, dan kepada  kamilah akan dikemblikan kamu.
36. Dan apabila orang-orang kafir itu melihat mu, tidak mereka jadikan mu melainkan ejek kan (dengan perkataan); “bukan kah ini (dia orang) yang mencela tuhan-tuhan  kamu ?” pada hal mereka jadikan kafir dengan sebab mencela (Tuhan) pemurah.
37. Dijadikan manusia itu bersifat terburu-buru. Aku akan unjukkan kepada kamu tanda-tanda (kekuasaaan)ku. Oleh itu, janganlah kamu minta dilekaskan.
38. Dan mereka berkata; “kapankan (sampainya)  pengancam ini, jika memang kamu orang-orang yang benar ?” .
39. (Alangkah hebatnya) kalau orang-orang karif itu tahu (keadaan) waktu yang mereka nanti tak bisa menghindarkan api neraka, dari depan dan belakang mereka sedang mereka  tidak ditolong !
40. Bahkan (hal itu) akan datang kepada mereka dengan sekunjung-kunjung, lalu membengongkan mereka, maka mereka tidak  akan berdaya menolong nya, dan tidak pula mereka diberi tempoh.

41. Dan sesugguhnya telah  diperolok-olok Rasul-Rasul yang sebelum mu, lalu tertimpa atas orang-orang yang  memperolok-olok dari mereka itu (balasan) bagi apa yang mereka perolok-olok kan.
42. Tanyalah; “siapakah yang bisa melindungi kamu pada (waktu) malam dan siang daripada (balasan Tuhan) pemurah?” tetapi mereka berpaling daripada peringatan Tuhan mereka.
43. Atau adakah bagi mereka tuhan-tuhan selain Kami, yang (bisa) melindungi mereka ? mereka tidak bisa menolong diri-diri mereka, dan tidak (pula) mereka (bisa) dilindungi daripada (azab)  kami.
44. Tetapi kami biarkan mereka dan  bapa-bapa mereka hingga panjang umur mereka. Maka tidaklah mereka lihat bahawa kami datangi bumi itu (dengan) mengurangi (kekuasaan) dari pinggir-pinggir nya ? apakah mereka (bisa)  menang ?.
45. Katakan; “aku tidak ancam kamu melainkan dengan wahyu, tetapi orang-orang tuli, tak bisa mendengar  seruan apabila mereka diancam”.
46. Tetapi jika mengenai mereka sedikit (sahaja) daripada azab Tuhan mu, sesungguhnya mereka berkata ; “hai kecelakaan kami ! sesungguhnya adalah kami orang-orang yang zalim”.
47. Dan kami akan adakan neraca-neraca yang adil (bagi makhluk) dihari kiamat. Lantaran itu, sesuatu jiwa tidak akan teraniayai sedikit jua pun, kerana jika adalah (amalnya) berat sebiji dari sawi, nescaya kami hadirkan dia, lantaran memadailah kami sebagai pencatit.
48. Dan sesungguhnya kami telah beri kepada Musa  dan Harun kitab Taurat dan penerangan dan peringatan bagi orang-orang yang hendak berbakti. 
49. Yang takut kepada Tuhan mereka ditempat yang tersembunyi, dan  mereka gementar dari (mendengar kedahsatan) kiamat.
50. Dan (Quran) ini satu peringatan yang penuh dengan kebaik kan  yang kami turun kan dia, apakah kamu hendak ingkari dia ?

51. Dan sesungguhnya kami telah beri kepada Ibrahim pimpinan nya sebelum ini, kerana adalah kami tahu akan dia.
52. (Ingatlah) tetakala Ibrahim berkata kepada ayahnya  dan kaumnya; “apakah (faedah) arca-arca yang kamu terus menerus menyembahnya ?”.
53. Mereka jawab; “kami dapati bapa-bapa kami berbakti kepadanya”.
54. Ia berkata; “sesungguhnnya adalah kamu dan bapa-bapa  kamu dalam kesesatan yang nyata”.
55. Mereka berkata; “apakah kedatangan mu kepada kami dengan sungguh-sungguh, atau kah engkau dari orang-orang yang bermain-main?”.
56. Ia jawab; “bahkan, Tuhan kamu (yang sebenarnya ialah) Tuhan  bagi langit-langit dan bumi, (Tuhan) yang menjadikan (semua) itu,  dan adalah aku seorang dari yang mengakui demikian”.
57. “Dan demi Allah ! aku akan lakukan tipu daya terhadap berhala-berhala  kamu sesudah kamu berpaling”.
58. Lalu ia jadikan mereka keping-keping, kecuali berhala mereka yang besar, supaya mereka kembali kepadanya.
59. Mereka bertanya; “siapakah yang berbuat (perbuatan) ini terhadap tuhan-tuhan kita ? sesungguhnya adalah ia seorang dari mereka yang zalim”.
60. Mereka berkata; “kami dengar seorang anak muda yang dinamakan dia Ibrahim, mencela (tunah-tuhan kita) itu”.

61. Mereka (yang berkuasa) berkata; “maka bawalah dia dihadapan orang banyak supaya mereka saksikan”.
 62. Mereka bertanya;  “apakah (betul)  engkau berbuat (perbuatan) ini terhadap tuhan-tuhan kami, hai Ibrahim ?!”
 63. Ia berkata; “bahkan telah berbuat (perbuatan) itu berhala yang besar diantara mereka ini, tanyalah mereka, jika mereka bisa berkata-kata”.
64. Maka mereka kembali kepada diri-diri mereka, lalu mereka berkata; “sesungguhnya kamulah orang-orang yang zalim”.
65. Kemudian, mereka tundukkan kepala-kepala mereka (lalu berkata); “sesungguhnya (memang) engkau tahu, bahawa mereka itu tak bisa berkata-kata”.
66. Ia berkata; “maka apakah (patut) kamu menyembah, selain dari Allah, sesuatu yang tidak bisa sedikit pun memberi menafaat kepada kamu dan tidak bisa membahayakan kamu ?” .
67. “kecelakaan lah bagi kamu dan bagi (benda-benda) yang kamu sembah, selain dari Allah ! maka tidak kah kamu mahu mengerti ?”.
68. Mereka berkata; “bakarlah dia dan bela lah tuhan-tuhan kamu, jika adalah kami orang-orang yang  (hendak) bekerja”.
69. Kami berkata; “hai api ! jadilah dingin dan sejahtera atas Ibrahim”.  
70. Dan mereka hendak lakukan tipu daya kepadanya, tetapi kami jadikan mereka orang-orang yang sangat rugi.
71. Dan kami selamatkan dia dan Lut kebumi yang kami beri berkat padanya untuk manusia.
72. Dan kami beri baginya Ishak dan Yaakub sebagai tambahan, tetapi semua mereka, kami jadikan orang-orang yang soleh.
73. Dan kami jadikan mereka ketua-ketua yang memimpin (manusia) dengan perintah kami, dan kami wahyukan kepada mereka perbuatan-perbuatan baik dan menetapi sembahayang dan mengeluarkan zakat, dan adalah mereka orang-orang yang berbakti kepada kami.
74. Dan kepada Lut, kami beri hukum dan pengetahuan, dan kami selamatkan dia dari negeri yang (penduduk)  mengerjakan perbuatan keji, kerana sesungguhnya adalah mereka itu kaum yang jahat, yang pasik.
75. Dan kami masukkan dia dalan (golongan yang menerima) rahmat kami, kerana sesungguhnya ia seorang dari mereka yang soleh.
76. Dan (ingatlah) Nuh tetakala ia menyeru sebelum  (mereka) itu, lalu kami perkenankan baginya, lalu kami selamatkan dia dan pengikutnya daripada kesusahan yang besar.
77. Dan kami selamatkan dia dari (kejahatan) kaum yang mendustakan ayat-ayat kami, kerana sesungguhnya adalah mereka kaum yang jahat,  lalu kami tenggelamkan mereka sama sekali.
78. Dan (ingatlahh) Daud dan Sulaiman tetakala kedua-dua nya menghukum tentang ladang ketika dirosak kan oleh kambing kaum itu, dan adalah kami menyaksikan hukuman keduanya.
79. Kami fahamkan dia kepada Sulaiman, tetapi tiap-tiap seorang (dari mereka) kami beri hukum dan pengetahuan, dan kami mudahkan gunung-gunung  dan ungas memuji (kami) berserta Daud, kerana adalah kami (bekuasa) membuat nya.
80. Dan kami ajar dia membikin baju besi untuk kamu buat menyelamatkan kamu daripada (bahaya) peperangan kamu, maka tidak kah (mahu) kamu bersyukur ?.

81. Dan  (kami mudahkan) bagi Sulaiman angin yang bertiup keras, dan meniup dengan perintah nya kebumi yang kami beri berkat padanya, dan adalah kami mengetahui  tiap-tiap sesuatu.
82. Dan (kami mudahkan) dari syaitan-syaitan, mereka yang menyelam untuk dia dan mereka yang kerjakan perkerjaan yang lain dari itu, dan adalah kami pelihara mereka.
83. Dan (ingatlah) Ayub tetakala ia seru Tuhan nya; “sesungguhnya aku ditimpa kepayahan, sedang engkau yang terlebih mengasihani daripada (lain-lain) pengasihan”.
84. Maka kami perkenankan baginya, lalu kami hilangkan kesusahan yang ada padanya, dan kami kembalikan kepadanya anak isterinya, dan bersama mereka seganda mereka, sebagai satu rahmat dari sisi kami, dan sebagai satu peringatan bagi orang-orang yang memperhambakan diri.
85. Dan (ingatlah) Ismail dan Idris dan Zulkafli sekelian (mereka adalah) dari orang-orang yang sabar.
86. Dan kami masukkan mereka dalam rahmat kami, kerana sesungguhnya mereka dari orang-orang yang soleh.
87. Dan (ingatlah) sahabat ikan itu, tetakala ia pergi dengan  marah, kerana ia sangka, bahawa kami tidak akan sempurnakan dia, maka ia berseru dalam gelap-gelap gelita bahawa tidak ada Tuhan melainkan enakgu ! maha suci enakgu ! sesungguhnya adalah aku dari orang-orang yang menganyanyai.
88. Maka kami perkenankan baginya dan kami selamatkan dia daripada dukacita, kerana bagitulah kami selamatkan orang-orang mukmin.
89. Dan (ingatlah) Zakaria tetakala ia menyeru Tuhan nya; “Hai Tuhan ku ! janganlah engkau biarkan daku sendirian, tetapi engkau  sebaik-baik waris”.
90. Maka kami perkenankan baginya, dan kami beri kepadanya Yahya, dan kami bereskan iserinya untuknya.  Sesungguhnya mereka itu orang-orang yang berlumba-lumba kepada kebaikan, dan mereka seru kami dengan menaruh harapan dan dengan takut, dan adalah mereka orang-orang yang merendahkan diri kepada kami.

91. Dan (ingatlah) perempuan yang telah pelihara kehormatan dirinya, lalu kami tiupkan padanya sebahagian dari roh dari kami, dan kami jadikan dia dan anak nya sebagai satu tanda bagi makhluk-makhluk.
92. “Sesunguhnya inilah agama kamu agama yang tunggal, dan akulah Tuhan kamu, lantaran itu, hendaklah kamu menyembah akan daku”.
93. Tetapi mereka pecah belahkan urusan mereka diantara mereka, sekelian (mereka), kepada kamilah akan kembali.
94. Oleh itu, barang siapa kerjakan sebahagian daripada amal-amal soleh, pada hal ia beriman, maka tidak tersia-sia usahanya, dan sesungguhnya kami mencatit dia.
95. Tetapi (yang demikian itu) haram atas (penduduk) satu negeri yang kami telah binasakan, kerana mereka tidak (mahu) kembali.
96. Hingga dibuka Ya’juj dan Ma’juj, pada hal mereka ini bersegera turun daripada tiap-tiap tempat yang tinggi.
97. Sedang perjanjian yang benar telah hampir, tiba-tiba tercengang pandangan-pandangan  mereka yang kafir (sambil berkata); “hai kecelakaan kami ! sesungguhnya kami telah berada dalam kelalaian dari (bahaya) ini, bahkan adalah kami orang-orang yang menganiayai”.
98. Sesungguhnya kamu dan apa-apa yang kamu sembah, selain dari Allah, (jadi) bakaran jahanam yang kamu akan masuki.
99. Sekiranya mereka itu tuhan-tuhan , tentu tidak mereka masuk di(jahanam) dan sekelian mereka akan kekal padanya.
100. Adalah bagi mereka teriak kan didalam nya, tetapi mereka tidak mendengar (apa-apa) didalamnya.

101. Sesungguhnya mereka yang terdahulu kepadanya kebahagiaan dari kami, dijauhkan dari (jahanam) itu.
102. Mereka ini tidak akan mendengar suara (nyala api jahanam) itu dan mereka  akan kekal dalam (nikmat) yang diingini oleh diri-diri mereka.
103. Kedashatan yang maha besar itu tidak akan menduka cita kan mereka, dan mereka akan disambut oleh melaikat; “inilah hari (kebahagiaan) yang telah  dijanjikan  untuk kamu”.
104. (Iaitu) dihari yang kami akan gulung langit sebagaimana mengulung lembar dari tulisan-tulisan sebagaimana kami mulai kejadian pertama, kami akan kembalikan dia, sebagai perjanjian atas kami, sesungguhnya kami akan berbuat.
105. Kerana sesungguhnya kami telah tulis dalam Zabur sesudah Taurat (kami  tulis dalam Lauhul Mahfuzh), bahawa se nya  bumi itu akan diwarisi olah hamba-hamba ku yang soleh.
106. Sesungguhnya dalam (Quran) ini ada bekalan yang cukup bagi kaum yang memperhambakan diri (kepada Tuhan).
107. Kerana tidak kami utus mu melainkan sebagai (pembawa) rahmat bagi makhluk.
108. Katakan lah; “sesungguhnya yang diwahyukan kepada ku ialah bahawa se nya Tuhan kamu itu tidak lain melainkan Tuhan yang tunggal. Maka tidaklah mahu kamu masuk dalam keselamatan ? “.
109. Maka sekiranya mereka berpaling  katakan lah; “aku telah beritahu kepada kamu terus terang, tetapi (sudah) dekat atau (masih) jauh, ancaman yang diberikan kepada kamu? “.
110. “Sesungguhnya ia mengetahui perkataan yang nyaring dan ia mengetahui apa-apa yang  kamu sembunyikan”.
111. Dan aku tidak tahu, barang kali hal itu satu percubaan bagi kamu dan satu kelonggaran hingga satu masa”.
112. Ia berkata; “Hai Tuhan ku ! berilah hukum dengan benar”, dan “sesungguhnya Tuhan kami, ialah pemurah yang dimintai pertolongan diatas (keselamatan) dari apa yang kamu sifatkan”.

{22}  
AL-HAJJ (1 ~ 78),
Dengan nama Allah, pemurah, penyayang.

1. Hai manusia ! berbaktilah kepada Tuhan kamu, kerana sesungguhnya gempa saat itu sesuatu yang sangat besar.
2. Dihari yang kamu akan lihat (kegempaan) itu, lalai tiap-tiap penyusu dari (anak) yang disusunya, dan tiap-tiap  yang ampunya kandungan akan gugurlah kandungan nya, dan engkau akan dapati manusia mabuk, pada hal merek a tidak mabuk, tetapi seksaan Allah sangat keras.
3. Tetapi sebahagian dari manusia, ada yang membantah (khabaran) Allah dengan  tidak ada pengetahuan, dan ia turut tiap-tiap syaitan yang berkekalan dalam kejahatan.
4. Yang ditentukan atasnya, bahawa barang siapa menjadikan dia ketua, maka sesungguhnya ia akan sesatkan dia dan akan pimpin dia kepada azab neraka.
5. Hai manusia ! jika kamu dalam ragu-ragu tentang bangkitnya (kiamat), maka  (fikirkan lah), bahawa sesungguhnya kami telah jadikan kamu dari tanah, kemudian dari setitik mani, kemudian dari seketul darah, kemudian  dari sekepal daging yang sempurna kejadian nya dan yang tidak sempurna kejadian nya, kerana kami hendak terangkan kepada kamu (kekuasaan kami) , dan kami duduk kan ditempat-tempat peranakan, apa yang kami kehendaki, hingga satu masa yang tertentu, kemudian kami keluarkan kamu sebagai anak, kemudian (kami pilahara) hingga kamu sampai tegap teguh, dan (sesuatu itu)  sebahagian dari kamu mati dan sebahagian dari kamu dikembalikan kepada serendah-rendah umur, supaya ia tidak tahu apa-apa  lagi sesudah tahu, dan engkau lihat bumi itu kering, tetapi apabila kami turunkan air atasnya, maka segar dan mekarlah ia, dan ia tumbuhkan tiap-tiap macam yang cantik.
6. Demikianlah (penerangan), kerana Allah itu ialah yang benar, dan sesungguhnya ia akan hidupkan orang-orang yang mati, dan sesungguhnya ia amat berkuasa atas tiap-tiap sesuatu.
7. Dan sesungguhnya kiamat itu akan datang, tidak ada ragu-ragu padanya, dan sesungguhnya Allah akan bangkitkan orang-orang yang dikubur.
8. Dan ada sebahagian daripada manusia membantah tentang (wahyu) Allah dengan tidak ada pengetahuan, dan tidak keterangan, dan tidak kitab (agama) yang menerangi.
9. Pada hal palingkan lambungnya yang akhirnya menyesatkan (manusia) dari jalan Allah, baginya didunia ini kehinaan, dan dihari kiamat, kami akan rasakan baginya seksa bakaran.
10. “Yang demikian itu dengan sebab perbuatan dua tangan mu sendiri, kerana sesungguhnya  Allah tidak menganiayai hamba-hamba nya”.

11. Dan sebahagian daripada manusia berbakti kepda Allah dengan tidak tetap, iaitu jika kebaikan mengenai dia, tenteramlah ia dengan (agama) itu, dan jika percubaan mengenai dia, terlongkaplah  ia atas mukanya. Ia kerugian dunia dan akhirat, yang demikian itu kerugian yang nyata.
12. Ia menyeru lain daripada Allah sesuatu yang tidak bisa menyusahkan dia dan tidak bisa memberi  menfaat baginya, yang demikian itu ialah kesesatan yang jauh.
13. Ia menyeru sesuatu yang mudaratnya lebih hampir daripada  menafaatnya, (adalah ia) sejelak-jelek penolong dan sejelek-jelek teman bergaul.
14. Sesungguhnya Allah akan masukkan orang-orang yang beriman dan beramal soleh kesyurga-syurga yang mengelir padanya sungai-sungai, kerana sesungguhnya Allah berbuat apa yang ia kehendaki.
15. Barang siapa menyangka bahawa Allah tidak akan menolong dia didunia dan akhirat, maka hendaklah ia rentang satu hubungan kelangit, kemudian hendaklah ia lewati, lalu ia lihat bisakah usaha jeleknya itu menghilangkan apa yang menyakitkan hatinya.
16. Dan demikian lah kami turunkan dia beberapa ayat yang nyata, kerana sesungguhnya Allah memimpin siapa yang ia kehendaki.
17. Sesungguhnya mereka yang beriman dan orang-orang yahudi dan shaabi-iin dan nasara dan majusi dan mereka yang menyekutukan (Allah), sesungguhnya  Allah akan beri keputusan diantara mereka dihari kiamat, kerana sesungguhnya Allah menyaksikan tiap-tiap sesuatu.
18. Tidak kah engkau lihat bahawa se nya Allah itu sujud kepadanya apa-apa yang dilangit-langit dan apa-apa yang dibumi dan matahari dan bulan dan bintang-bintang dan gunung-gunung dan pohon-pohon dan benda-benda merayap dan banyak dari manusia, sedang banyak (pula) yang patut azab (menimpa) atasnya, dan barang siapa dihina oleh Allah, maka tidaklah ada baginya siapa-siapa pun yang memuliakan, sesungguhnya Allah berbuat apa yang ia kehendaki.
19. Ini dua golongan berselisihan tentang Tuhan mereka, maka orang-orang kafir itu akan diguntingkan bagi mereka pakaian dari neraka, sedang dari atas kepala mereka dituang benda chair yang terlalu panas.
20. Dilebur dengan (benda cair) itu apa yang ada dalam perut mereka dan kulit (mereka).

21. Dan adalah bagi mereka cemati-cemati dari besi.
22. Tiap-tiap kali mereka hendak keluar daripada (neraka) itu, lantaran azab(nya), dikembalikan mereka kepadanya, dan (dikata); “rasakan lah azab bakaran”.
23. Sesungguhnya Allah akan masukkan mereka yang beriman dan beramal soleh, kesyurga yang mengalir padanya sungai-sungai, dihiasi mereka padanya dengan gelang-gelang dari emas dan mutiara, dan pakaian mereka didalam nya (ialah) sutera.
24. Kerana telah dipimpin mereka kepada yang baik dari perkataan dan telah dipimpin mereka kejalan (Tuhan) yang terpuji.
25. Sesungguhnya mereka yang kafir dan menghalangi (manusia) daripada jalan Allah dan daripada Al-Majidil Al-Haram yang kami jadikan dia umum buat manusia yang berdiam padanya dan yang jauh, dan siapa-siapa yang mengerjakan padanya larangan dengan aniaya, nescaya kami akan beri dia merasa sebahgian daripada seksa yang pedih.
26. Dan (ingatlah) tetakala kami jadikan tanah suci itu tempat kediaman bagi Ibrahim, (lalu kami berkata); “janganlah engkau sekutukan dengan daku sesuatu dan bersihkan lah rumah ku untuk orang-orang yang tawap dan yang berdiri dan yang rukuk, yang sujud”.
27. “Dan serulah diantara manusia buat haji, nescaya mereka datang kepada mu dengan berjalan kaki dan atas tiap-tiap unta kurus yang datang dari tiap-tiap jalan yang jauh”.
28. “Supaya  mereka menyaksikan manfaat-manfaat bagi mereka dan mereka sebut nama Allah dalam beberapa hari yang tertentu, atas pemberian nya kepada mereka dari binatang-binatang ternak. Maka (katakan lah); “makanlah daripadanya dan berilah makan orang susah yang fakir”.
29. “Kemudian hendaklah mereka hilangkan kotor-kotor mereka dan hendaklah mereka sempurnakan nazar-nazar mereka dan hendaklah mereka tawap rumah yang tua itu”.
30. Demikianlah (urusan haji), dan barang siapa menghormati larangan-larangan Allah, maka yang demikian itu baik bagi nya disisi Tuhan nya, dan dihalalkan bagi kamu  binatang-binatng ternak, kecuali yang dibacakan (larangannya) kepada kamu, maka jauhilah kekotoran, iaitu berhala-berhala, dan jauhilah omongan palsu.

31. Dengan ikhlas kerana Allah, tidak menyekutukan (sesuatu) dengan nya, kerana orang yang menyekutukan (sesuatu) dengan Allah itu, seolah-olah ia jatuh dari langit, lalu disambar oleh burung atau dibawa jahanam oleh angin ketempat yang jauh.
32. Demikianlah (perintah Allah), dan barang siapa menghormatkan upacara-upacara (agama) Allah,  maka sesungguhnya(adalah) yang demikian dari bakti hati.
33. Adalah bagi kamu, pada (binatang-binatang) ternak itu, beberapa menafaat hingga satu masa yang tertentu, kemudian, tempat (wajib sembeleh)nya, ialah (apabila) sampai dirumah yang tua itu.
34. Dan bagi tiap-tiap umat, kami telah adakan (ibadat) korban, supaya mereka menyebut nama Allah atas pemberian nya kepada mereka dari binatang-binatang ternak. Maka Tuhan kamu itu Tuhan yang tunggal.  Lantaran itu, berserahlah kepadanya, dan gembirakan lah orang-orang yang meyerah.
35. (Ialah) mereka yang apabila disebut Allah, gentar hati-hati mereka, dan (gembirakan lah) orang-orang yang sabar atas bincana yang telah mengenai mereka  dan orang-orang yang mendirikan sembahayang dan membelanjakan sebahagian dari apa yang kami kurniakan kepada mereka.
36. Dan binatang korban itu, kami jadikan dia bersarta kamu, sebahagian dari upacara-upacara (agama Allah, pada nya ada kebaikan buat kamu, oleh itu, sebutlah nama Tuhan waktu memyembelehnya dalam keadaan  berbaris-baris.  Maka apabila  gugur (sembelehan-sembelahan) itu, makanlah daripadanya dan berilah makan kepada fakir yang menjaga kehormatan dan fakir yang meminta, demikianlah kami mudahkan (binatang-binatang) itu untuk kamu supaya kamu bersyukur.
37. Tidak akan sampai kepada Allah daging-dagingnya dan tidak darah-darahnya, tetapi sampai kepadanya kebaktiannya dari kamu, demikianlah ia mudahkan (korban-korban) itu untuk kamu, supaya kamu membesar-besarkan Allah atas pimpinannya akan kamu, dan hendaklah engkau gembirakan orang-orang yang berbuat kebajikan.
38. Sesungguhnya Allah membila orang-orang yang beriman, sesungguhnya Allah tidak cinta tiap-tiap pengkhainat, tak mengenang budi.
39. Di izinkan (berperang) bagi mereka yang diperangi, kerana sesungguhnya mereka dianiayai, dan sesungguhnya Allah amat berkuasa menolong mereka.
40. (Ialah) mereka yang diusir keluar dari kempung-kampung mereka dengan tidak ada (alasan) yang patut, kecuali mereka berkata; “Tuhan kami ialah Allah”, dan sekiranya tidak Allah melindungi manusia sebahagian dari mereka dengan sebahagiannya, nescaya  dirobahkan tempat-tempat pertapaan dan gereja-geraja keristian dan tempat-tempat sembahayang yahudi dan masjid-masjid yang banyak disebut nama Allah padanya, dan sesungguhnya Allah akan menolong siapa  yang menolong (agama)nya, kerana sesungguhnya Allah itu kuat, tegoh.

41. (Ialah) mereka yang sekiranya kami beri kedudukan yang teguh dibumi, nescaya mereka mendirikan sembahayang dan mengeluarkan zakat dan menyuruh (manusia) berbuat kebiakan dan melarang (mereka) dari munkar, dan kepunyaan Allah lah akibat sekelian urusan.
42. Dan jika mereka dustakan mu, maka sesungguhnya sebelum mereka, kaum Nuh dan Aad dan Samud, telah mendustakan.
43. Dan kaum Ibrahim dan kaum Lut.
44. Dan penduduk Madian, dan telah didustakan Musa, tetapi aku beri tempoh bagi orang-orang kafir itu, kemudian, aku seksa mereka, maka bagaimanakah  (pedihnya) keingkaran ku (murkai ku) !
45. Dari itu, tidak sedikit negeri yang kami telah binasakan, lantaran ia zalim, maka runtuhlah ia atas bumbumgnya, dan tidak sedikit telaga yang ditinggalkan dan mahligai yang tinggi. 
46. Oleh yang demikian, tidaklah mereka mahu berjalan dibumi supaya ada bagi mereka hati-hati yang mereka bisa mengerti dengan nya, atau kuping-kuping yang mereka bisa mendengar  dengan nya ? kerana sesungguhnya tidak buta pemandangan-pemandangan, tetapi buta hati-hati yang didalam dada-dada.
47. Dan mereka meminta kepada mu kedatangan azab dengan lekas, pada hal Allah tidak akan menyalahi janjinya, dan sesungguhnya sehari disisi Tuhan mu adalah seperti seribu tahun dari yang kamu hitung.
48. Dan tidak  sedikit negeri yang aku beri tempoh bagi nya, pada hal ia berlaku zalim, kemudian aku seksa mereka, dan kepada ku lah tempat kembali.
49. katalah; “hai manusia ! aku tidak lain kecuali seorang pengancam yang terus terang bagi kamu”.
50. Maka mereka yang beriman dan beramal soleh, akan mendapat keampunan dan ganjaran yang mulia.

51. Dan orang-orang yang berusaha pada merosak ayat-ayat kami dengan membantah, (maka) mereka itu ialah ahli neraka.
52. Dan tidak kami utus sebelum mu seorang Rasul dan tidak seorang nabi, melainkan apabila ia membaca, maka syaitan masukkan ganguan pada bacaan nya, tetapi Allah hapuskan apa yang dimasukkan oleh syaitan, kemudian ia tetapkan ayat-ayat nya, kerana Allah itu mengetahui, bijaksana.
53. Kerana ia (hendak) jadikan ganguan syaitan itu satu percubaan bagi mereka yang didalam hati-hati nya ada penyakit dan bagi meraka yang keras hati-hati nya, dan sesungguhnya orang-orang yang zalim itu adalah dalam kesesatan yang jauh.
54. Dan supaya diketahui oleh orang-orang yang diberi ilmu, bahawa se nya (ajaran mu) itu benar dari Tuhan mu, lantas mereka beriman kepada nya, lalu tenteram hati-hati mereka dengan (ajaran) itu, kerana sesungguhnya Allah memimpin mereka yang beriman dijalan yang lurus.
55. Dan orang-orang yang kafir itu tetap didalam keraguan-keraguan tentang urusan tersebut, hingga datang kepada mereka saat itu dengan mendadak, atau datang kepada mereka azab hari dukacita.
56. Kerajaan dihari itu kepunyaan Allah. Ia akan menghukum diantara mereka, maka orang-orang yang beriman dan beramal soleh (adalah) dikebun-kebun kenikmatan.
57. Dan oarng-orang yang kufur dan mendustakan ayat-ayat kami, maka adalah bagi mereka azab yang merendahkan.
58. Dan mereka yang berhijrah dijalan Allah, kemudian terbunuh atau mati, sesungguhnya Allah akan beri kepada mereka gangajaran yang baik, kerana sesungguhnya Allah itu, sebaik-baik pemberi ganjaran.
59. Sesungguhnhya ia akan masukkan mereka disatu tempat yang mereka sukai, kerana sesungguhnya Allah itu mengetahui, amat sabar.
60. Demikianlah (ganjaran Allah) dan barang siapa menyeksa sebahagian dia diseksa, kemudian dia dizalimi, sesungguhnya Allah akan tolong dia, sesungguhnya Allah itu pengampun, penutup.

61. Demikian lah (pertolongan Allah), kerana Allah itu memasukkan malam pada siang dan memasukkan siang pada malam, dan sesungguhnya Allah itu pendengar, penglihat.
62. Demikianlah (kekuasaan Allah), kerana sesungguhnya Allah, ialah yang benar, dan sesungguhnya apa-apa yang mereka seru selain daripadanya itu lah yang batil ! dan sesunggunhnya Allah  ialah yang tinggi, yang besar.
63. Tidakkah engkau lihat bahawa Allah telah turunkan air dari langit, lalu jadilah bumi (ini) hijau segar ? sesungguhnya Allah , halus, amat mengetahui.
64. Kepunyaan nya lah apa yang dilangit-langit dan apa yang dibumi, dan sesungguhnya Allah, ialah yang terkaya, yang terpuji,
65. Tidakkah engkau lihat bahawa Allah telah mudahkan bagi kamu apa yang dibumi, dan (ia mudahkan) kapal berjalan dilaut dengan perintahnya, dan ia pegang langit supaya tidak jatuh atas bumi, kecuali dengan izinnya, sesungguhnya Allah, pengasih,  kepada manusia.
66. Dan ialah yang hidupkan kamu, kemudian ia akan matikan kamu, kemudian ia akan hidupkan kamu, sesungguhnya manusia itu tidak menerima kasih.
67. Bagi tiap-tiap umat, kami telah adakan (ibadat) korban yang mereka kerjakan dia maka janganlah mereka menbantah mu dalam urusan itu, dan ajaklah (manusia) kepada Tuhan mu, kerana sesungguhnya engkau adalah atas jalan yang lurus.
68. Dan jika mereka membantah mu, maka katalah; “Allah lebih mengetahui apa yang kamu kerjakan”.
69. “Allah akan menghukum diantara kamu dihari kiamat, tentang (perkara) yang kamu berselisihan padanya”.
70. Tidak kah engkau ketahui bahawa se nya Allah mengetahui apa-apa yang  dilangit dan dibumi ? sesungguhnya yang demikian, ada (tercatit) disatu kitab, sesungguhnya yang demikian, mudah atas Allah.    

71. Dan  mereka menyembah lain dari Allah, sesuatu yang  Allah tidak turunkan ditentangnya sesuatu keterangan, dan sesuatu yang mereka tidak berpengetahuan ditentangnya, dan  tidak ada bagi orang-orang yang zalim itu penolong.
72. Dan apabila dibacakan kepada mereka ayat-ayat kami yang nyata, engkau bisa nampak dimuka-muka mereka yang kufur itu kebencian, hampir-hampir mereka menyerang orang-orang yang membacakan ayat-ayat kami kepada mereka.  Katalah; “Kalau bagitu, apakah kamu mahu aku khabarkan kepada kamu (sesuatu) yang lebih jahat  dari itu ? ialah api  yang Allah telah janjikan bagi orang-orang yang kufur, dan alangkah jelek tempat kembali itu !”.
73. Hai manusia ! telah diunjukkan satu perumpamaan, lantaran itu dengarkan lah dia, sesungguhnya mereka yang kamu seru selain Allah, tidak akan bisa lihat, walaupun mereka berkumpul untuk nya dan jika lalat itu merampas sesuatu dari mereka, tak dapat mereka rebut kembali daripada nya lemah yang menuntut dan yang dituntut.
74. Mereka tidak hargakan Allah dengan sebenar-benar harganya, sesungguhnya Allah, kuat, tegoh.
76. Ia mengetahui apa yang dihadapan mereka dan apa yang dibelakang mereka, dan kepada Allah lah dikembalikan sekelian urusan.
77. Hai orang-orang yang beriman ! rukuk  dan sujud dan sembahlah Tuhan kamu, dan buatlah kebaikan supaya kamu dapat kejayaan.
78. Dan bersungguh-sungguh lah di(jalan) Allah dengan sebenar-benar kesungguhan. Ia telah pilih kamu, dan tidak ia jadikan atas kamu dalam agama, satu perkara yang berat, agama bapa kamu, Ibrahim.  Ia telah nama kan kamu muslimin sebelum ini dan d(Quran) ini supaya Rasul itu  jadi penyampai (khabar) kepada manusia. Maka dirikan lah sembahayang, dan keluarkan lah zakat, dan berpeganglah  dengan Allah.  Ia Tuhan kamu, malah sebaik-baik Tuhan dan sebaik-baik penolong.