Sunday, January 26, 2020

Juzud 18





Al-Mu'minun 1~118
AN-NUR  (1 ~ 64).
AL-FURQAN (1-20)


Al-Mu'minun 1~118 
1. Sesungguhnya telah berbahagia orang-orang yang beriman,
2. Yang khusuk didalam sembahayang mereka,
3. Dan yang berpaling daripada perkara sia-sia,
4. Dan yang mengeluarkan zakat,
5. Dan yang memelihara kemaluan-kemaluan mereka,
6. Kecuali terhadap isteri-isteri mereka dan apa yang dimiliki oleh tangan-tangan kanan mereka, maka tidaklah mereka tercela.
7. Tetapi barang siapa mahu lain dari demikain, maka mereka itu ialah orang-orang yang melewati batas.
8. Dan yang menjaga amanat-amanat dan janji mereka.
9. Dan yang memelihara sembahayang mereka.
10. Mereka itu ialah orang-orang yang jadi warith.
11. Yang akan mewarisi firdaus yang mereka akan kekal padanya.
12. Dan sesungguhnya kami telah jadikan manusia dari air yang tersaring dari tanah.
13. Kemudian, kami jadikan dia setitik mani ditempat ketetapan yang terpilihara.
14. Kemudian, kami jadikah mani itu sekepal darah, lantas darah itu kami jadikan seketul daging, lantas daging itu kami jadikan tulang-tulang, kemudian, kami liputi dengan daging, kemudian, kami jadikan dia satu kejadian yang lain (sifatnya) maka maha  suci Allah, sebaik-baik pembikin !.
15. Kemudian, sesungguhnya kamu sesudah itu, jadi bangkai-bangkai.
16. Kemudian, sesungguhnya kamu, pada hari kiamat, akan dibangkitkan.
17. Dan sesungguhnya kami telah jadikan diatas kamu tujuh jalan, dan tidaklah kami lalai daripada makhluk (kami).
18. Dan kami turunkan air dari langit dengan ukuran, dan kami duduk kan  dia dibumi, pada hal kami berkuasa menghilangkan nya.
19. Lalu dengan air itu kami adakan untuk kamu kebun-kebun dari kurma dan angur, bagi kamu dalam kebun-kebun itu ada beberapa banyak buah-buahan, dan dari (kebun-kebun) itu kamu makan.
20. Dan (kami adakan) pohon yang keluar dari thursina (pohon zaiton)  yang tumbuh dengan mengandung minyak dan pemakan makanan bagi orang-orang ang makan.
21. Dan sesungguhnya dibinatang-binatang ternak itu ada bagi kamu satu pelajaran, kami beri kamu minum (susu) dari perut-perut nya, dan adalah bagi kamu pada nya beberapa menafaat, dan sebahagian daripadanya, kamu makan.
22. Dan diatasnya dan diatas kapal, kamu dikandarkan.
23. Dan sesungguhnya kami telah utus Nuh kepada kaum nya, lalu ia berkata; “hai kaum ku ! sembahlah Allah , tidak ada bagi kamu Tuhan lain daripadanya. Maka apakah tidak mahu kamu berbakti ?”
24. Maka golongan bangsawan yang kufur dari kaumnya itu berkata; “ia ini tidak lain melainkan manusia seperti kamu. Ia hendak jadi ketua atas kamu, pada hal kalau Allah mahu, nescaya bisa ia turunkan melaikat.  Kami tak pernah dengar (agama seperi) ini di(tarikh) bapa-bapa kami yang dahulu-dahulu”.
25. “Ini tidak lain melainkan seorang laki-laki yang ada padanya sifat gila, lantaran itu, awasilah dia hingga satu masa”.
26. Ia berkata; “hai Tuhan ku ! tolonglah akan daku, sebab mereka telah dustakan daku”.
27. Maka kami wahyukan  kepadanya; “bikinlah kapal itu dihadapan kami dan (dengan pimpinan) wahyu kami, maka apabila datang perintah kami dan mendidih bumi, maka muatkan lah padanya  dari tiap-tiap (jenis) dua sepasang dan ahli mu, kecuali dari antara mereka orang yang telah ditentukan lebih dahulu atasnya seksaan, maka janganlah engkau hadapkan omongan kepada ku tentang orang-orang yang zalim itu.
28. “Maka apabila orang-orang yang berserta mu telah berada dikapal itu, maka ucaplah; ‘sekelian pujian kepunyaan Allah yang telah selamatkan kami daripada kaum yang zalim’ ”.
29. “Dan berkatalah; “hai Tuhan ku ! turunkan lah akan daku ditempat turun yang diberkati, kerana sesungguhnya engkau sebaik-baik yang menurunkan”.
30. Sesungguhnya dalam (kejadian) itu ada beberapa pelajaran, kerana sesungguhya kami memberi percubaan.
31. Kemudian kami adakan, sesudah mereka, satu turunan yang lain.
32. Lalu kami kirim kepada mereka seorang Rasul dari antara mereka (yang berkata); “sembahlah Allah tidak ada bagi kamu Tuhan selain daripadanya.  Maka tidakkah kamu mahu berbakti ?”.
33. Tetapi orang-orang bangsawan daripada kaumnya yang kufur dan mendustakan pertemuan (hari) akhirat, pada hal kami telah beri nikmat kepada mereka dipenghidupan dunia, (berkata); “ia ini tidak lain  melainkan manusia seperti kamu, ia makan apa yang kamu makan, dan ia minum apa yang kamu minum”.
34. “Dan jika kamu taat kepada manusia yang seperti kamu, nescaya sesungguhnya kamu, diwaktu itu, orang-orang yang rugi”.
35. “Bukankah ia dijanjikan kamu, sesungguhnya kamu, apabila sudah mati dan jadi tanah dan (tinggal) tulang, bahawa kamu akan dikeluarkan?”.
36. “Jauh ! jauh (kebenaran) bagi apa yang dijanjikan kepada kamu !”.
37. “Tidak ada ia melainkan kehidupan kita (di)dunia, kita mati dan kita hidup, dan tidaklah kita akan dibangkitkan”.
38. “Iaitu tidak lain, kecuali seorang yang adakan satu dusta atas (nama) Allah, dan tidak kami mahu beriman kepadanya”.
39. Ia berakta ! “hai Tuhanku ! oleh sebab mereka telah dustakan daku, tolonglah akan daku”.
40. Ia berfirman; “dalam sedikit masa lagi mereka akan jadi orang-orang yang menyesal”.
41. Lantas azab yang menimpa mereka dengan adil, lalu kami jadikan mereka sampah sarap, maka, kebinasaan lah (kami sediakan) bagi kaum yang zalim itu.
42. Kemudian sesudah mereka, kami jadikan beberapa turunan yang lain.
43. Tidak ada satu pun umat bisa mendahului ajalnya dan tidak bisa mereka terkemudian.
44. Kemudian  kami kirim Rasul-Rasul kami satu persatu. Tiap-tiap kali satu umat didatangi oleh Rasul nya, mereka dustakan dia. Lalu kami iringkan sebahagian dari mereka dengan sebahagian, dan kami jadikan  mereka buah mulut, maka kebinasaan (kami sediakan) bagi kaum yang tidak beriman.
45. Kemudian kami kirim Musa dan saudaranya, Harun, dengan (membawa) mukzizat-mukzizat (dari) kami dan keterangan yang nyata.
46. Kepada firaun dan keluarganya, lalu mereka menyombong, kerana adalah mereka kaum yang berkuasa.
47. Iaitu mereka berkata; “apakah (patut) kita beriman kepada dua manusia seperti kita sedangkan kaum mereka jadi budak-budak kita ?”.
48. lalu mereka dustakan kedua-duanya maka jadilah mereka dari orang-orang yang dibinasakan.
49. Pada hal sesungguhnya kami telah beri kepada Musa kitab (taurat) supaya  mereka terpimpin.
50. Dan kami jadikan anak Mariam dan ibunya satu mukzizat dan kami lindungkan mereka berdua ditempat tinggi yang rata dan bermata air.
51. “Hai Rasul-Rasul ! makanlah dari benda-bennda yang baik dan beramallah (amal) soleh, kerana sesungguhnya aku mengetahui apa yang kamu kerjakan”.
52. “Dan sesungguhnya (agama) ini agama kamu, agama yang tunggal, dan aku ini Tuhan kamu, oleh itu berbaktilah kepada ku”.
53. Lalu (pengikut-pengikut) mereka pecahkan urusan mereka diantara mereka (jadi) beberapa pecahan, tiap-tiap golongan bergirang dengan pegangan masing-masing.
54. Maka biarkan lah mereka (ya Muhamad) didalam kesesatan mereka hingga satu masa.
55. Adakah mereka menyangka bahawa apa yang kami kurniakan kepada mereka dari harta dan anak-anak itu, (bererti).
56. Kami bersegera pada (memberi) kebaikan-kebaikan untuk mereka ? (tidak demikian) ! bahkan mereka tidak sadar.
57. Sesungguhnya orang-orang yang berbimbing hati lantaran takut kepada Tuhan mereka.
58. dan orang-orang yang percaya kepada ayat-ayat Tuhan mereka.
59. Dan orang-orang yang tidak menyegutukan (sesuatu) dengan Tuhan mereka.
60. Dan orang-orang yang mengerjakan apa yang mereka kerjakan pada hal hati-hati mereka takut bahawa mereka akan kembali kepada Tuhan mereka.
61. Mereka itu (semua ialah orang-orang yang) bersegera pada kebaikan-kebaikan dan kepada nya mereka berlumba.
62. Dan kami tidak bertekan satu jiwa melainkan sekadar kuasanya, dan disisi kami ada sebuah kitab yang berkata-kata dengan benar, dan mereka tidak akan dianiayai.
63. Tetapi hati-hati mereka dalam kesesatan ditentang ini, dan mereka ada mempunyai amal-amal yang mereka kerjakan selain dari ini.
64. Hingga apabila kami kenakan azab atas orang-orang kaya mereka, tiba-tiba mereka berteriak meminta tolong.
65. “Jangan lah kamu berteriak meminta tolong pada hari ini, kerana sesungguhnya kamu tidak akan diberi  pertolongan dari (azab) kami”.
66. “Sesungguh nya adalah ayat-ayat ku dibacakan kepada kamu, tetapi adalah kamu berjalan mundur  atas tumit-tumit kamu”.
67. “Dengan sombong, sedang ketika beromong tentang (Quran) itu diwaktu malam, kamu ucapkan perkataan kotor”.
68. Maka apakah tidak mahu mereka mememperhatikan perkataan itu ? ataukah telah datang kepada mereka apa yang tidak pernah datang kepada bapa-bapa mereka yang dahulu ?.
69. Ataukah mereka tidak kenal Rasul mereka, lalu mereka ingkari dia ?
70. Ataukah mereka hendak berkata, ia mempunyai sifat gila ? (tidak demikian) ! bahkan ia datang kepada mereka dengan (membawa) kebenaran, sedang kebanyakan dari mereka tidak suka kepada kebenaran.
71. Dan sekiranya kebenaran tunduk kepada hawa nafsu mereka, nescaya rosak langit-lanngit dan bumi dan apa-apa yang ada pada nya. Bahkan kami beri kepada mereka kehormatan mereka, tetapi dari kehormatan itu mereka berpaling.
72. Ataukah engkau minta upah dari mereka ? (tidak) ! kerana upah dari Tuhan mu lebih baik, dan ia lah sebaik-baik pengurnia.
73. Tetapi sesungguhnya engkau ajak mereka kejalan yang lurus.
74. Dan sesungguhnya orang-orang yang tidak beriman kepada hari kemudian, berpaling dari jalan
 (yang lurus) itu.
75. Dan sekiranya kami kesihani mereka dan kami hilangkan kepayahan yang ada pada mereka, nescaya mereka mengembara berpanajangan dalam kesesatan mereka.
76. Dan sesungguhnya (pernah) kami kenakan azab kepada mereka, tetapi mereka tidak merendah kepada Tuhan mereka dan tidak mereka mendoa kepadanya.
77. Hingga apabila kami bukakan atas mereka satu pintu yang mempunyai azab yang sangat, tiba-tiba mereka berputus harapan disitu.
78. Dan ia lah yang ada kan untuk kamu pendengaran dan penglihatan-penglihatan dan hati-hati, sedikit sekali kami bersyukur !.
79. Dan ia lah yang jadikan kamu dibumi, dan kepadanyalah kamu akan dikumpulkan.
80. Dan ia lah yang menghidupkan dan mematikan, dan kepadanyalah peredaran malam dan siang, maka tidak kah mahu kamu mengerti ?
81. Tetapi mereka berkata sebagaimana perkataan orang-orang dahulu.
82. (Iaitu) mereka berkata; “adakah apabila kami sudah mati dan kami jadikan tanah dan (tinggal) tulang, bahawa kami akan dibangkitkan ?”.
83. “Sesungguhnya (hal) ini telah diancamkan kepada kami dan kepada bapa-bapa kami sebelum ini, hal ini tidak lain melainkan dongengan orang-orang dahulu kala” .
84. Tanyalah; “kepunyaan siapakah bumi dan apa-apa yang ada padanya, jika kamu tahu ?”.
85. Mereka akan jawab; “kepunyaan Allah”. Tanyalah; “apakah kamu tidak mahu ingat ?”.
86. Tanyalah; “siapakah Tuhan bagi langit yang tujuh dan Tuhan bagi Arash yang besar ?”
87. Mereka akan berkata; “kepunyaan Allah”.
88. Tanyalah; “ditangan siapakah kekuasaan  tiap-tiap sesuatu, sedang ia mengandungi dan tidak ada yang bisa dilindungi (dari mukanya) jika kamu tahu ?”
89. Mereka akan berkata; “kepunyaan Allah”.  Tanyalah; “kalau bagitu, dari jalan manakah kamu ditipu ?”
90. Bahkan kami telah bawakan kepada mereka kebenaran, tetapi sesungguhnya mereka itu orang-orang yang dusta.
91. Allah  tidak sekali-sekali mempunyai anak, dan tidak sekali-sekali ada beserta nya lain tuhan, jika demikian, nescaya tiap-tiap tuhan berpisah bersama apa yang ia jadikan, dan nescaya sebahagian dari tuhan-tuhan itu mengalahkan sebahagian. Maha suci Allah dari keadaan yang mereka sifatkan !
92. Yang mengetahui azab dan hadir, oleh itu, maha tinggi ia dari apa yang mereka sekutukan (dia).
93. Katalah; “hai Tuhan ku ! jika engkau hendak unjukkan  kepada ku (azab) yang diancamkan kepada mereka”.
94. “Maka janganlah, hai Tuhan ku ! engkau biarkan daku dalam kaum yang zalim itu”.
95. Dan sesungguhnya kami berkuasa menunjukkan kepada mu (azab) yang kami janjikan atas mereka.
96. Tolaklah kejahatan (mereka) itu dengan cara yang lebih baik, kami amat mengetahui bagaimana mereka sifatkan (kami).
97. Dan katakan; “hai Tuhan ku ! aku berlindung kepada mu dari bisikan syaitan-syaitan”.
98. “Dan aku berlindung kepada mu, hai Tuhan ku, daripada kehadiran mereka disisi ku”,
99. Hingga apabila datang maut kepada sesorang dari mereka, ia berkata; “hai Tuhan ku ! kembalikanlah akan daku”,
100. “Supaya aku kerjakan (amal) soleh dalam urusan yang aku telah sia-siakan”, tidak sekali-sekali ! sesungguhnya yang demikian itu perkataan yang ia ucapkan dia, pada hal dibelakang mereka ada satu dinding hingga hari mereka dibangkitkan.
101. Kemudian apabila ditiup Sengkala, maka dihari itu tidak ada hubungan-hubungan keluarga diantara mereka dan tidak mereka bertanya-tanya.
102. Tetapi barang siapa berat timbangannya, maka merekalah orang-orang yang jaya.
103. Dan barang siapa ringan timbangan nya, maka merekalah orang-orang yang merugikan diri nya, kekal dijahanam.
104. Api memakan muka-muka mereka, dan mereka didalamnya, bermuka yang tidak berdaging.
105. “Tidak kah ayat-ayat ku dibacakan kepada kamu, tetapi adalah kamu mendustakan nya ?”.
106. Mereka berkata; “hai Tuhan kami ! kecelakaan kami telah menimpa kami, kerana adalah kami kaum yang sesat”.
107. “Hai Tuhan kami ! keluarkan lah kami dari (neraka)  ini, jika kami kembali, maka sesungguhnya kami orang-orang yang zalim”.
108. Ia berkata; “tinggal lah kami didalam nya dan janganlah kamu berkata-kata kepada ku”.
109. “(Kerana) sesungguhnya adalah segolongan dari hamba-hamba ku berkata; “hai Tuhan kami ! kami telah beriman, maka ampunkan lah kami dan kasihani lah kami, lantaran engkau sebaik-baik pengasihan”.
110. “Tetapi kamu jadikan mereka ejekan, hingga mereka menyebabkan kamu lupa kapada mengingat ku, dan adalah kamu tertawa kan mereka.
111. “sesungguhnya aku ganjari mereka, pada hari ni, dengan sebab kesabaran mereka, bahawa merekalah orang-orang yang dapat kemenangan”.
112. Ia bertanya; “berapakah lamanya kamu tinggal diam dibumi (menurut) bilangan tahun ?”.
113. Mereka jawab; “kami diam sehari atau sebahagian dari sehari, maka tanyalah penghitung-penghitung”.
114. Ia berkata; “kamu tidak diam (dibumi) melainkan sedikit, jika kamu tahu”.
115. “Maka apakah kamu sangka bahawa kami jadikan kamu itu sia-sia, dan bahawa kamu tidak akan dikembalikan kepada kami ?”.
116. Maha tinggi Allah, raja yang sebenarnya ! tidak ada Tuhan melainkan  dia, Tuhan bagi Arash yang mulia.
117. Dan barang siapa menyeru Tuhan yang lain berserta Allah, pada hal tidak ada sekali-sekali baginya keterangan ditentang itu, maka perhitungan nya adalah disisi Tuhan nya. Sesungguhnya orang-orang kafir, tidak akan dapat kejayaan.
118. Dan katalah; “hai Tuhan ku ! berilah ampun dan kasihani lah, kerana sesungguhnya engkau sebaik-baik pengasihan”. 
{24}  
AN-NUR  (1 ~ 64).
Dengan nama Allah, pemurah, penyayang.
1. (ini) satu surah yang kami turunkan dia, dan kami wajibkan dia, dan kami muatkan padanya beberapa ayat yang nyata, supaya kamu dapat peringatan.
2. Perempuan yang berzina dan laki-laki yang berzina, maka dera lah tiap-tiap seorang dari mereka seratus kali deraan, dan janganlah kamu dikalahkan dalam (menjalankan) agama Allah oleh kasihan (kamu) kepada mereka berdua, jika (benar) kamu beriman kepada Allah dan hari kemudian, dan azab mereka itu hendaklah disaksikan oleh segolongan dari mukmin.
3. Laki-laki yang berzina tidak akan berkhawain  melainkan dengan perempuan yang berzina atau perempuan musrik, dan perempuan yang berzina tidak akan berkhawain dengan nya melainkan laki-laki yang berzina atau laki-laki musrik, sedang yang demikian itu diharamkan atas mukmin.
4. Dan orang-orang yan g menuduh perempuan-perempuan yang baik (berzina), kemudian  mereka tidak hadirkan empat saksi, maka  dera lah mereka lapan puluh kali deraan, dan jangan lah kamu terima persaksian mereka (yang didera) itu selamanya, kerana mereka itu ialah orang-orang pasik.
5. Kecuali orang-oranng yang taubat sesudah itu dan berlaku baik, maka sesungguhnya, Allah pengampun, panyayang.
6. Dan orang-orang yang menuduh isteri-isteri mereka, pada hal tidak ada saksi-saksi bagi mereka, kecuali diri-diri mereka sendiri, maka persaksian seorang dari mereka ialah empat kali persaksian dengan nama Allah, bahawa ia dari orang-orang yang benar.
7. Dan yang kelima, bahawa laknat Allah atas dirinya jika adalah ia dari orang-orang yang dusta.
8. Dan hilangkan dari (perempuan) itu seksa (dera) oleh penyaksian nya empat kali dengan nama Allah, bahawa (suaminya) itu dari orang-orang yang berdusta.
9. Dan kelima, bahawa kemurkaan Allah atas dirinya jika adalah (suaminya) itu dari orang-orang benar.
10. Dan (alangkah besar bahaya)  kalau tidak ada kurnia Allah atas kamu dan rahmat nya, dan (kalau tidak)  Allah itu penerima taubat, bijaksana !
11. Sesungguhnya orang-orang yang bawa fitnah itu segolongan dari kamu, jangan kamu sangka (fitnah) itu kejahatan buat kamu, bahkan ia kebaikan buat kamu. Tiap-tiap seorang dari mereka akan dapat (ganjaran bagi)dosa yang ia telah kerjakan, sedang orang yang mengetahui penyiaran nya dari antara mereka adalah bagi nya azab yang besar.
12. Diwaktu kamu dengar (tuduhan) itu mengapakah mukminin dan mukminat tidak menyangka baik akan diri mereka, dan berkata; “ini satu dusta yang nyata ?”.
13. Mengapakah mereka tidak adakan empat saksi atas (tuduhan) itu ? lantaran mereka tidak ada kan sakai-saksi, maka mereka itu, disisi Allah, ialah orang-orang yang berdusta.
14. Dan sekiranya tidak dengan kurnia Allah atas kamu dan rahmat nya didunia dan akhirat, nescaya azab yang besar mengenai kamu, lantaran fitnah nya yang kamu mendalam padanya itu.
15. (Iaitu) tetakala kamu sampai menyampaikan dia dengan lidah-lidah kamu, dan kamu kenakan dengan mulut-mulut kamu, sesuatu yang kamu tidak mempunyai pengetahuan ditentang nya, dan kamu sangka dia perkara kecil, pada hal ia, disisi Allah, (satu perkara) yang besar.
16. Dan tetakala kamu mendengar, mengapakah tidak kamu berkata; “tidak ada faedahnya bagi kita memperkatakan (urusan) ini ! maha suci engkau ! ini satu dusta yang besar ?”.
17. Allah melarang kamu kembali mengerjakan seperti itu selamanya, jika adalah kamu orang-orang mukmin.
18. Dan Allah terangkan  kepada kamu ayat-ayat itu, kerana Allah mengetahui, bijaksana.
19. Sesungguhnya mereka yang suka tersiar kejelekan dalam (golongan) orang-orang yang beriman, akan mendapat azab yang pedih didunia dan akhirat,  kerana Allah mengetahui , sedang kamu tidak mengetahui. 
20. Dan sekiranya tidak kerana kurnia Allah atas kamu dan rahmatnya dan (sekiranya tidak kerana) Allah itu pengasih, penyayang, (sencaya binasalah kamu).
21. Hai orang-orang yang beriman ! janganlah kamu turut lengkah syaitan, kerana barang siapa mahu menurut langkah-langkah syaitan, maka sesungguhnya ia menyuruh (manusia berbuat) kecelakaan dan kemurkaan, dan sekiranya tidak kerana kurnia Allah atas kamu dan rahmatnya, nescaya tidak sekali-sekali seorang pun dari kamu jadi bersih, tetapi Allah membersihkan siapa yang ia kehendaki, kerana Allah itu melihat, mengetahui.
22. Dan janganlah orang-orang yang mampu dan berkelapangan dari antara kamu (bersumpah) tidak mahu membantu akan keluarga yang hampir dan miskin-miskin dan orang-orang yang berhijrah dijalan Allah, tetapi hendaklah mereka maafkan dan hendaklah mereka tidak hiraukan. Bukan kah kamu suka Allah ampunkan kamu, kerana Allah itu pengampun, penyayang ?.
23. Sesungguh nya orang-orang yang menuduh perempuan-perempuan yang bersih, yang jujur, yang beriman itu, dilaknat didunia dan akhirat, dan adalah bagi mereka azab yang besar.
24. (Iaitu) dihari yang lidah-lidah mereka dan tangan-tangan mereka dan kaki-kaki mereka akan menyaksikan atas mereka, apa yang mereka telah kerjakan.
25. Dihari itu, Allah akan sempurnakan bagi mereka balasan mereka yang sebenarnya, dan mereka akan mengetahui bahawa Allah itu  ialah kebenaran yang nyata.
26. Perkara-perkara yang kotor, (layak) bagi orang-orang yang kotor, dan orang-orang yang  kotor, (layak) bagi perkara-perkara yang kotor, sedang perkara-perkara yang baik, (layak) bagi orang-orang yang baik, dan orang-orang yang baik, (layak) bagi perkara-perkara yang baik. Mereka (yang dituduh) itu bersih dari apa yang dikatakan oleh mereka (yang kotor), mereka akan dapat keampunan dan rezeki yang mewah.
27. Hai orang-orang yang beriman ! janganlah kamu masuk rumah-rumah selain dari rumah-rumah kamu, melainkan sesudah kamu minta izin dan (sesudah) kamu beri salam kepada penduduk nya, yang demikian itu baik buat kamu, supaya kami ingat.
28. Maka sekiranya kamu tidak dapati seorang (laki-laki) padanya, maka janganlah kamu masuk, hingga diizinkan bagi kamu, dan jika dikata kepada kamu; “kembalilah”, hendaklah kamu kembali, yang demikian itu lebih bersih buat kamu, dan Allah mengetahui apa yang kamu kerjakan.
29. Tidak  jadi kesalahan atas kamu, kalau kamu masuk rumah-rumah yang tidak ditinggali orang, yang didalamnya ada kumpulan kamu, dan Allah mengetahui apa yang kamu nyatakan dan apa yag kamu sembunyikan.
30. Suruhlah mukmin menundukkan sebahagian dari pandangan-pandangan mereka, dan memelihara kemaluan-kemaluna mereka, yang demikian itu lebih bersih buat mereka, sesungguhnya Allah amat mengetahui apa yang mereka kerjakan.
31. Dan suruhlah mukminat menundukkan sebahagian dari pandangan-pandangan dan memelihara kemaluan-kemaluan mereka, dan janganlah mereka nampakkan perhiasan mereka melainkan apa yang zahir daripadanya, dan hendaklah mereka menutup dada-dada mereka dengan tudung-tudung mereka, dan jangan mereka nampakkan perhiasan mereka melainkan kepada suami mereka, atau bapa-bapa mereka, atau bapa-bapa bagi suami-suami mereka, atau anak-annak mereka, atau anak-anak bagi suami-suami mereka atau saudara-saudara laki-laki mereka, atau anak-anak bagi saudara-saudara perempuan mereka, atau perempuan-perempuan mereka, atau siapa-siapa yang dimiliki oleh tangan-tangan kanan mereka, atau pelayan-pelayan yang tidak mempunyai keinginan, atau anak-anak yang belum melihat aurat-aurat perempuan, dan janganlah mereka hentak kaki mereka buat memberitahu apa yang mereka sembunyikan daripada perhiasan mereka.  Dan taubatlah sekelian kepada Allah, hai mukmin, supaya kamu dapat kejayaan.
32. Dan khawin kan lah orang-orang laki-laki dan perempuan yang janda dari antara kamu dan hamba-hamba laki-laki dan hanba-hamba perempuan kamu yang layak (berkhawin).  Jika mereka miskin, nanti Allah mampukan mereka dengan kurnianya, kerana Allah itu luas (pemberian nya), mengetahui.
33. Dan hendaklah orang-orang yang belum mampu khawin, menjaga kehormatan mereka, hingga Allah mampukan mereka dengan kurnianya, dan orang yang hendak bikin perjanjian dari mereka yang dimiliki oleh tangan-tangan kanan kamu, maka bikinlah perjanjian itu dengan mereka, jika kamu tahu ada kebiasaan dari harta Allah yang ia telah berikan kepada kamu, dan jangan lah kamu paksa hamba-hamba perempuan kamu berzina buat mendapatkan harta didunia, apabila mereka mahu hidup bersih, dan barang siapa mamaksa mereka,  maka sesudah paksaan itu, sesungguhnya Allah, pengampun, panyayang.
34. Dan sesungguhnya kami telah turunkan kepada kamu ayat-ayat yang memberi penerengan, dan sebagai contoh bandingan dari mereka yang telah lalu sebelum kamu, dan sebagai nasihat bagi orang-orang yang  berbakti.
35. Allah  itu nur bagi langit-langit dan bumi, bandingan nurnya (adalah)  seperti satu kurungan pelita yang didalam nya ada pelita, (sedang) pelita itu dalam satu kaca, (dan) kaca itu sebagai benteng yang seperti  mutiara, yang dinyalakan (dengan minyak) dari pohon yang banyak faedah (iaitu) zaiton yang bukan bangsa timur dan bukan bangsa barat, yang minyak nya (sahaja) hampir menerangi, walau pun tidak disentuh api.  Nur atas nur, Allah memimpin kepada nurnya, siapa yang ia kehendaki, dan Allah mengadakan perumpamaan-perumpamaan bagi manusia, dan Allah itu mengetahui tiap-tiap sesuatu.
36. (Iaitu) dirumah-rumah yang Allah beri izin buat di ingatkan dan disebut namanya disitu, (iaitu rumah-rumah yang) pagi dan petang bersembahayang nya kerana Allah.
37. Beerapa laki-laki yang tidak dapat dilalaikan mereka oleh beli dan tidak oleh jual daripada mengingat Allah dan (daripada) mendirikan sembahayang dan (dari) mengeluarkan zakat, yang takut kepada  hari yang berbolak-balek hati-hati dan pandangan-pandangan.
38. Supaya Allah ganjarai mereka lebih baik dari apa yang mereka telah kerjakan, dan supaya tambah bagi mereka sebahgian dari kurnianya, kerana Allah memberi rezeki kepada siapa-siapa yang ia kehendaki, dan tidak berhitung.
39. Dan orang-orang yang kufur itu, amal-amal mereka seperti bayangan air ditanah rata yang disangka air oleh orang yang dahaga, hingga apabila ia datang kesitu, tidak ia berjumpa apa-apa, tetapi ia berjumpa Allah disisinya, lalu ia sempurnakan perhitungan nya kerana Allah itu cepat mengetahui.
40. Atau seperti gelap gelita dilautan yang dalam serta luas, yang diliputi oleh ombak diatas ombak, yang sebelah atasnya (pula) mega, (sekelian itu) gelap gelita yang sebahagian menutup atas sebahagian, yang apabila ia hulurkan tangan nya hampir tidak bisa ia melihatnya, kerana barang siapa Allah tidak beri kepadanya nur, nescaya tidak ada baginya sebarang nur.
41. Tidak kah engkau mengetahui, bahawa se nya Allah itu beribadat kepadanya apa-apa yang dilangit-langit dan bumi dan burung yang bersayap, masing-masing tahu sembahayang nya dan perjalanan nya, dan Allah itu mengetahui apa-apa yang mereka kerjakan.
 42. Dan bagi Allah lah kekuasaan langit-langit dan bumi, dan kepada Allah lah tempat kembali (makhluk).
43. Tidak kah engkau lihat, bahwa Allah membawa mega, kemudian ia kumpulkan diantara nya, kemudian ia jadikan dia bersusun, lalu engkau lihat hujan turun dari celah-celah nya, dan ia turunkan  salji dari langit (iaitu) dari gunung-gunung disana, lalu ia berikan dia kepada siapa yang ia kehendaki, dan ia palingkan dia dari siapa yang ia kehendaki, (ialah mega yang) sebenar kilatnya hampir menghilangkan pandangan-pandangan ?.
44. Allah mengulang-mengulang kan malam dan siang, sesungguhnya ditentang itu ada pelajaran bagi orang-orang yang mempunyai pemandangan-pemandangan.
45. Dan Allah telah jadikan tiap-tiap makhluk merayap, dari air, maka sebahagian dari mereka berjalan atas perutnya nya, dan sebahagian dari mereka berjalan atas dua kaki, dan sebahagian dari mereka berjalan atas empat, Allah menjadikan apa yang ia kehendaki, kerana sesungguhnya Allah berkuasa atas tiap-tiap suatu.
46. Sesungguhnya kami telah turunkan ayat-ayat yang menerangkan, kerana Allah memimpin siapa yang ia kehendaki kejalan yang lurus.
47. Dan mereka berkata; “ kami telah beriman kepda Allah dan kepada Rasul dan kami taat”, kemudian sudah itu, segolongan dari mereka berpaling, kerana mereka bukan orang-orang mukmin.
48. Dan apabila diajak mereka kepada Allah dan Rasulnya buat menghukum diantara mereka, tiba-tiba segolongan dari mereka berpaling.
49. Tetapi jika mereka mempunyai hak (yang hendak dituntut), mereka datang kepada (Rasul) itu secepat-cepat nya dengan taat.
50. Apakah dihati-hati mereka ada penyakit, atau kah mereka ragu-ragu, atau kah mereka takut Allah dan Rasulnya akan menzalimi mereka ? (tidak) bahkan mereka itu ialah orang-orang yang zalim.
51. Tidak lain perkataan mukmin apabila diajak kepada Allah dan Rasul nya buat menghukum diantara mereka, melainkan mereka berkata; “kami dengar dan kami taat”, dan mereka itulah orang-orang yang  dapat kejayaan.
52. Dan barang siapa taat kepada Allah dan Rasulnya, dan takut kepada Allah, dan jauhi larangan nya, maka mereka itu ialah orang-orang yang dapat kemenangan.
53. Dan mereka bersumpah dengan nama Allah dengan sesungguhnya sumpahan, bahawa jika engkau perintah mereka, nescaya mereka keluar. Katakanlah; “jangan kamu bersumpah ! sesungguhnya Allah amat mengetahui apa-apa yang kamu kerjakan”.
54. Katakan; “taatlah kepada Allah dan taatlah kepada Rasul, tetapi jika kamu berpaling, maka ia hanya memikul apa yang dipikulkan atasnya, dan kamu akan memikul apa yang dipikulkan atas kamu, dan jika kamu taat kepadanya, nescaya kamu terpimpin, dan tidak ada kewajipan atas Rasul itu melainkan menyampaikan dengan terang”.
55. Dan Allah telah berjanji kepada orang-orang yang beriman dari kamu dan beramal soleh, bahawa ia akan jadikan mereka khalifah dibumi sebagaimana ia telah jadikan khalifah orang-orang  yang sebelum mereka, dan ia akan jejakkan bagi mereka agama mereka yang ia redhai untuk mereka, dan ia akan gantikan ketakutan mereka dengan keamanan, mereka akan menyembah akan daku, tidak mereka sekutukan  sesuatu dengan daku, dan barang siapa kufur sesudah itu, maka mereka itu ialah orang-orang yang pasik”.
56. dan dirikan lah sembahayang dan berilah zakat dan taatlah kepada Rasul supaya kamu diberi rahmat.
57. Jangan lah engkau sangka orang-orang kafir itu akan terluput dibumi, sedang tempat kembali mereka ialah neraka, dan sesungguhnya jelek tempat kembali itu.
58. Hai orang-orang yang beriman ! hendaklah mereka yang dimiliki oleh tangan-tangan kanan kamu dan mereka yang belum baliq dari antara kamu meminta izin kepada kamu tiga kali (iaitu) sebelum sembahayang subuh dan ketika kamu meletakkan pakaian kamu tengah hari dan sesudah sembahayang isyak, tiga aurat  buat kamu, tidak ada larangan atas kamu dan atas mereka selain dari (tiga waktu) itu. (Mereka) pakaian-pakaian kamu, sebahagian dari kamu (berkumpulan) kepada sebahagian, demikianlah Allah terangkan kepada kamu ayat-ayatnya, kerana Allah itu mengetahui, bijaksana.
59. Dan anak-anak dari antara kamu, apabila cukup umur, maka hendaklah mereka minta izin sebagai mana orang-orang yang dahulu dari mereka minta izin, demikian Allah terangkan kepda kamu ayat-ayat nya, kerana Allah itu mengetahui bijaksana.
60. Dan mereka yang putus hiad dari perempuan-perempuan yang tidak ingin bercampur (laki-laki), maka tidak terlarang mereka membuka pakaian mereka, asal tidak menampakkan perhiasan, tetapi mereka bersopan adalah lebih baik bagi mereka, dan Allah itu mendengar, mengetahui.
61. Tidak ada larangan atas orang buta, dan tidak ada larangan atas orang tempang, dan tidak ada larangan atas orang sakit, dan tidak ada (larangan) atas diri-diri kamu bahawa kamu makan dirumah-rumah kamu, atau dirumah-rumah bapa-bapa kamu, atau dirumah-rumah ibu-ibu kamu, atau dirumah-rumah saudara-saudara laki-laki kamu, atau dirumah-rumah saudara perempuan kamu, atau dirumah-rumah bapa-bapa saudara kamu, atau dirumah-rumah emak-emak saudara kami, atau dirumah-rumah mamak-mamak kamu, atau dirumah-rumah saudara perempuan bagi ibu-ibu kamu, atau di(rumah-rumah) yang kamu pegang kunci nya, atau di(rumah-rumah) sahabat kamu, tidak ada larangan atas kamu buat bersama-sama atau sendiri-sendiri. Maka apabila kamu masuk rumah-rumah, hendaklah kamu beri salam atas diri-diri kamu sebenar-benar salam yang  dari sisi Allah, yang diberi berkat, lagi baik, demikianlah Allah nyatakan bagi kamu keterengan-keterangan itu supaya kamu mengerti.
62. Sebenar-benar nya mukminun ialah orang-orang yang beriman kepada Allah dan Rasulnya, dan jika adalah mereka bersertanya dalam satu urusan yang memerlukan pertemuan, tidak mereka tinggalkan, melainkan sesudah minta izin daripada nya. Sesungguhnya orang-orang yang meminta izin kepada mu itu merekalah orang-orang yang beriman kepada Allah dan Rassul nya. Lantaran itu, apabila mereka minta izin kepada mu buat salah satu urusan mereka, izinkan lah kepada siapa yang engkau kehendaki dari mereka, dan mintakan lah perlindungan bagi mereka kepada Allah, kerana sesungguhnya Allah itu, pelindung, panyayang.
63. Janganlah kamu jadikan panggilan akan Rasul diantara kamu sebagaimana akan sebahagian, sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang melarikan diri dari antara kamu dengan berlindung . Maka hendaklah orang-orang yang menyalahi perintahnya takut ditimpa percubaan atau ditimpa azab yang pedih.
64. Ketahui lah, bahawa sesunggunya  kepunyaan Allah lah apa-apa  yang dilangit-langit dan (d)bumi, sesungguhnya ia mengetahui keadaan yang kamu ada padanya (sekarang) dan dihari yang (manusia) akan dikembalikan kepada nya, lalu ia terangkan kepada mereka apa yang mereka telah kerjakan, kerana Allah itu mengetahui tiap-tiap suatu. 
{25}  
AL-FURQAN (1-77).
Dengan nama Allah, pemurah, penyeyang.
1. Maha banyak kebaikan (Tuhan) yang telah turunkan Al-Furqan (Quran) atas hambanya supaya ia jadi pengancam bagi alam.
2. Yang baginya lah kekuasaan langit-langit dan bumi, dan ia tidak mempunyai anak, dan tidak baginya sekutu dalam kerajaan nya, dan ia telah jadikan tiap-tiap suatu, lalu ia tentukan baginya (sepenuh-penuh) ketentuan.
3. Tetapi mereka menganggap, selain daripadanya, beberapa tuhan yang tidak jadikan apa-apa, sedang mereka dijadikan, dan mereka tidak memiliki untuk diri-diri mereka bahaya  dan tidak menafaat dan tidak mereka memiliki kematian dan tidak kehidupan dan tidak kebangkitan.
4. Dan orang-orang kafir itu berkata; “(Quran) ini tidak lain melainkan dusta yang ia bikin, dan dibantu dia atas (membikin) nya oleh kaum yang lain”. Maka sesungguhnya mereka telah ucapkan kezaliman dan dusta.
5. Dan mereka berkata; “dongengan orang-orang dahulu, ia minta dituliskan, maka dibacakan dia kepada nya pagi dan petang”.
6. Katakanlah; “diturunkan  oleh yang mengetahui rahsia dilangit-langit dan dibumi, sesungguhnya adalah ia, pengampun, panyayang.
7. Dan mereka berkata; “mengapa Rasul ini makan makanan dan berjalan dipasar-pasar ? mengapakah tidak diturunkan kepadanya seorang malikat supaya jadi pengacam bersama dia ?”.
8. “Atau dicampakkan kepadanya satu perbendaharaan atau ada baginya satu kebun yang ia bisa makan daripadanya ?” dan orang-orang zalim itu berkata; “kamu tidak turut melainkan seorang yang diberi kepintaran sihir”.
9. Lihat ! bagaimana mereka adakan bandingan-bandingan untuk mu, lalu mereka sesat, oleh itu, tidak bisa mereka mendapat jalan (yang lurus).
10. Sangat banyak kebaikan (Tuhan) yang jika ia kehendaki nescaya ia beri bagimu (pemberian) yang lebih baik dari itu ! (iaitu) syurga-syurga yang mengalir padanya sungai-sungai, dan ia beri bagimu mahligai-mahligai.
11. Bahkan, mereka dustakan hari kiamat, dan kami telah sediakan api yang bernyala-nyala bagi siapa yang medustakan hari kiamat.
12. Apabila ia melihat mereka dari tempat yang jauh, mereka akan dengar suara kegeraman nya dan suara nyalaan.
13. Dan apabila dicampakkan mereka ditempat yang sempit daripadanya, dalam keadaan terbelengu, disana mereka memekik kan kecelakaan.
14. (Dikata;) “Jangan kamu pekikkan ________ hari satu kecelakaan, tetapi pekikkan lah kecelakaan yang banyak”.
15. Tanyalah; “apakah yang demikian itu baik ataukah syurga kekal yang dijanjikan kepada orang-orang yang berbakti, (pada hal) adalah ia bagi mereka sebagai ganjaran dan tempat kembali?”
16. Adalah bagi mereka padanya apa-apa yang mereka kehendaki, dalam keadaan kekal, adalah ia, atas Tuhan mu, suatu janji yang (boleh) ditagih.
17. Dan pada hari yang ia akan kumpulkan mereka dan apa-apa  yang mereka   sembah selain dari Allah, lalu ia bertanya; “apakah kamu yang sesatkan hamba-hamba ku itu atau kah mereka sesat jalan (sendiri)?”.
18. Mereka menjawab; “maha suci engkau ! tidak sayugia nya kami mengadakan ketua-ketua selain daripada mu, tetapi engkau telah berikan kesenangan kepada mereka dan bapa-bapa mereka hingga mereka tidak pedulikan peringatan, dan adalah mreka kaum yang binasa”.
19. “Maka sesungguhnya mereka telah dustakan kamu tentang apa yang  kamu katakan, oleh itu, kamu tidak akan berdaya menolak (azab) dan tidak (bisa) menolong”, “dan barang siapa (tetap) menganyanyai diri antara kamu, maka kami akan rasakan kepadanya azab yang besar”.
20. Dan tidak kami utus sebelum mu dari Rasul-Rasul melainkan bahawa mereka makan makanan dan berjalan dipasar-pasar, dan kami jadikan sebahagian dari kamu percubaan bagi sebahagian, mahukah kamu sabar ? kerana adalah Tuhan mu melihat. 


[Sebelum] [Selepas] [Rumah