Sunday, January 26, 2020

Juzuk 24



AZ-ZUMAR 32~75
AL-MU’MIN  (1~85).
FUSSILAT (dijelaskan) 1~46.

Az-Zumar 32~75
32. Maka bukankah tidak ada orang yang leibh zalim daripada siapa yang mengadakan dusta atas Allah, dan mendustakan kebenaran tetakala datang kepadanya ? bukankah dijahanam ada tempat kembali bagi orang-orang kafir ?
33. Tetapi orang yang membawa kebenaran dan membenarkan (kebenaran) itu, mereka lah orang-orang yan berbakti
34. Adalah bagi mereka disisi Tuhan mereka, yang mereka kehendaki, yang demikina itu ganjaran bagi orang-orang yanb berbuat kebaikan.
35. Beribadat (bahawa) Allah hapuskan dari mereka sejahat-jahat (dosa) yang mereka telah kerjakan dan ia balas mereka ganjaran mereka dengan (balasan) yang lebih baik  daripada apa yang mereka telah kerjakan.
36. Bukankah Allah cukup (untuk menyelamatkan) hambanya, sedang mereka menakutkan mu dengan (tunah-tuhan) yang lain daripadanya, dan barang siapa disesatkan oleh Allah, maka tidak ada baginya siapa pun pimpinan.
37. Dan barang siapa dipimpin oleh Allah, maka tidak ada baginya sebarang penyesat, bukan kah Allah itu gagah, mempunyai pembalasan ?
38. Dan jika engkau tanya mereka; “siapakah yang jadikan langit-langit dan bumi ?” nescaya mereka menjawab;  “Allah”. Katalah; “kalau, bagitu, tidakkah kamu fikirkan barang yang kamu seru selain dari Allah ? jika Allah mahu kenakan bahaya kepada ku apakah mereka bisa lepaskan bahayanya ?  atau ia mahu kenakan rahmat kepada ku, apakah bisa mereka menahan rahmat nya ?” katalah: “Allah itu cukup buat ku, kepadanya lah berserah diri orang-orang yang berserah”.
39. Katakan lah; “hai kaum ku ! beramal lah menurut keadaan kamu, sesugguhnya aku (pun) akan beramal, maka akan kamu ketahui”.
40. “Siapa dia orang yang datang kepada nya azab yang merendahkan dia dan menimpa atasnya azab yang tetap?”.

41. Sesungguhnya kami telah turunkan atas mu kitab itu buat (kebaikan) manusia dengan (mengandung) kebenaran.  Dari itu, barang siapa terpimpin, maka (adalah) untuk dirinya, dan barang siapa sesat, maka tidak ia sesat melainkan buat (kerugian) diri nya, dan bukan lah engkau pengawal atas mereka.
42. Allah menerima jiwa-jiwa ketika matinya dan (jiwa-jiwa)  yang tidak mati, dalam tidurnya, lalu ia tahan (jiwa) yang ia hukum mati atasnya, dan ia lepaskan yang lain, hingga satu masa yang ditentukan. Sesungguhnya (adalah) pada yang demikian itu, tanda-tanda bagi kaum yang berfikir.
43. Bahkan mereka adakan, selain dari Allah, beberapa perantaraan. Kata kan lah; “apakah (kamu mahu betuhan lain). Walau pun mereka tidak memiliki sesuatu dan tidak berfikiran ?”.
44. Katalah; “bagi Allah lah semua perantaraan (yang memberi faedah, bagi nya lah kekuasaan langit dan bumi kemudian kepadanya lah akan dikembalikan kamu”.
45. Dan apabila disebut (nama) Allah semata-mata, tidak senang hati orang-orang yang tidak beriman kepada akhirat, tetapi apabila disebut (nama-nama) mereka yang lain dari Allah, lantas mereka bergirang.
46. katalah; “hai Tuhan yang mencipta langit-langit dan bumi, yang mengetahui (hal) yang ghaib dan yang hadir ! engkau akan menghukum diantara hamba-hamba mu ditentang apa yang mereka berselisihan padanya”.
47. Dan jika sesungguhnya (ada) bagi orang yang zalim itu sekelian apa  yang dibumi, dan besertanya banyak itu (pula), nescaya mereka (suka) tebus diri-diri dengan nya dari kessusahan azab dihari kiamat, pada hal telah nyata bagi mereka dari Allah, apa yang mereka tidak sangka.
48. Dan telah nyata bagi mereka kejahatan-kejahatan yang mereka telah usahakan, dan telah menglilingi mereka apa yang mereka pernah memperolok-olok kan nya.
49. Maka apabila bahaya mengenai manusia, ia seru kami. Kemudian, apabila kami beri kepadanya satu nikmat dari (sisi) kami, ia berkata; “sesungguhnya apa yang diberikan kepada ku itu (adalah) lantaran kepintaran (ku), bahkan (nikmat)  itu satu percubaan tetapi kebanyakan  manusia tidak mengetahui.
50. Sesungguhnya orang yang sebelum mereka telah ucapkan (perkataan) itu, tetapi apa yang mereka usahakan tidak dapat melepaskan (sesuatu azab) dari mereka.

51. Lalu katalah kepada mereka kejahatan-kejahatan dari apa yang mereka telah usahakan, dan orang-orang yang zalim dari mereka, akan mengenai mereka kejahatan dari apa yang mereka telah usahakan, dan tidaklah bisa mereka meluputkan (diri).
52. Dan tidaklah mereka mengetahui bahawa se nya Allah memewahkan kurnia kepada siapa yang ia kehendaki dan ia sempitkan ? sesungguhnya ditentang itu (adalah) beberapa tanda bagi kaum yang beriman.
53. Katalah; “Hai hamba-hamba ku  yang telah melewati batas atas diri-diri nya.  Janganlah kamu putus harapan dari rahmat Allah, (kerana) sesungguhnya Allah mengampunkan dosa-dosa sekelian nya, (lantaran) sesungguhnya  ialah pengampunkan dosa-dosa sekelian nya, (lantaran)  sesungguhnya ialah pengampun, penyayang.
54. “Dan kembalilah kepada Tuhan kamu, dan bersih dirilah kepadanya sebelum datang kepada kamu azab itu, kemudian, tidak dapat ditolong kamu”.
55. “Dan turutlah sebaik-baik (agama) yang diturunkan kepada kamu dari Tuhan kau, sebelum datang kepada kamu azab itu dengan tiba-tiba, sedang kamu tidak sadar”.
56. “Supaya sesuatu jiwa tidak berkata; “hai dukacita ku atas (kewajipan) yang aku telah lalaikan disisi Allah, dan sesungguhnya adalah aku dari orang-orang yang memperolok-olok kan”.
57. “Atau supaya tidak (sesuatu jiwa) berkata; “jika Allah telah pimpin ku, nescaya adalah aku dari orang-orang yang berbakti”.
58. “Atau supaya tidak ia berkata ketika melihat azab; “alangkah baiknya kalau aku bisa kembali, supaya jadi dari orang-orang yang berbuat kebaikan !”.
59. “Bahkan telah datang kepada mu ayat-ayat ku, lalu engkau dustakan dia, dan engkau sombong, dan adalah engkau dari orang-orang yang kafir”.
60. Dan dihari kiamat, engkau akan lihat orang yang mengadakan kedustan atas Allah itu, muka-muka mereka hitam, bukan kah dijahanam lah (ada) tempat kembali bagi orang-orang yang sombong ?.
61. Dan Allah selamatkan mereka yang berbakti dengan sebab terluput mereka (yakni)  tidak disentuh mereka oleh kejelekan, dan tidaklah mereka akan berdukacita.
62. Allah itu pembikin tiap-tiap suatu, dan ia pemilihara atas tiap-tiap suatu.
63. Baginya  lah kunci-kunci langit-langit dan bumi, dan mereka yang kufur kepada ayat-ayat Allah itulah orang-orang yang rugi.
64. Katalah; “maka apakah (patut), sesuatu yang lain dari Allah, kamu suruh aku menyembah, hai orang-orang yang bodoh ?”.
65. Dan sesungguh nya telah diwahyukan kepada mu dan kepada mereka yang sebelum mu, (bahawa)  jika engkau menyekutukan, nescaya gugur amal mu, dan jadilah engkau dari orang-orang yang rugi.
66. Bahkan Allah lah hendak nya engkau sembah, dan jadilah dari orang-orang yang bersyukur.
67. Dan mereka tidak hormatkan Allah dengan sebenar-benar penghormatan, pada hal bumi sekelian nya (dalam) gengaman nya pada hari kiamat, sedang  langit-langit tergolong ditangan kanan nya, maha suci ia dan maha tinggi dari apa yang mereka sekutukan !.
68. Dan akan ditiup disengkala lalu mati apa-apa yang dilangit-langit dan apa-apa yang dibumi, kecuali apa-apa yang dikehendaki oleh Allah, kemudian akan ditiup padanya (tiupan) yang lain, maka tiba-tiba mereka bangkit menunggu.
69. Dan akan bersinar bumi dengan nur Tuhan nya dan akan dibentang kitab (catitan), dan akan dihadirkan nabi-nabi dan saksi-saksi, dan akan diputuskan diantara mereka dengan benar, dan mereka tidak dianiayai.
70. Dan akan disempurnakan bagi tiap-tiap jiwa apa yang ia telah kerjakan, dan ia lebih mengetahui apa yang mereka kerjakan.
71. Dan dibawa orang-orang yang kufur itu kejahanam berpuak-puak, hingga apabila mereka datang kepadanya, dibukakan pintu-pintu nya, dan penunggu-penunggu nya  berkata mereka; “bukan kah telah datang kepada kamu Rasul-Rasul dari (jenis) kamu yang membacakan kepada kamu ayat-ayat Tuhan kamu dan mengancam kamu (dengan) pertmuan hari kamu ini ?” mereka jawab; “ya (ada)” tetapi telah pantas hukuman azab atas orang-orang kafir.
72. Dikata; “masuk lah kepintu-pintu jahanam dalam keadaan kekal padanya”. Maka alangkah jelek tempat kembali bagi orang-orang yang sombong itu !.
73. Dan dibawa orang-orang yang berbakti kepada Tuhan mereka, kesyurga berpuak-puak. Hingga apabila mereka datang kepdanya, dan dibukakan pintu-pintu nya, dan pengawal-pengawal nya berkata; “sejahtera atas kamu ! senang kamu !  maka masuklah kepada nya dalam keadaan kekal”.
74. Dan mereka berkata; “sekelian pujian kepunyaan Allah yang telah tunaikan kepada kami perjanjian nya dan yang telah wariskan kepada kami bumi itu, kami bisa mengambil tempat disyurga, dimana (sahaja)  kami kehendaki, maka alangkah baiknya ganjaran bagi orang-orang yang beramal (baik) !”.
75. Dan engkau akan lihat melaikat mengedari sekeliling arash (sambil) beribadat dengan memuji Tuhan mereka, dan diberi  putusan diantara (makhluk-makhluk) dengan benar, dan diucapkan; “sekelian pujian kepunyaan Allah, Tuhan sekelian makhluk !”.  


{40}

AL-MU’MIN  (1~85).

Dengan nama Allah, pemurah, penyayang.

1. Haa Miim.
2. Penurunan kitab  itu (adalah) dari Allah, yang gagah yang mengetahui.
3. Yang mengampuni  dosa, dan yang menerima taubat, yang sangat (pedih) seksaan (nya),  yang  mempunyai  kekayaan, tidak ada (sebarang) Tuhan melainkan dia , kepadanya lah tempat kembali.
4. Tidak membantah pada ayat-ayat Allah melainkan orang-orang yang kufur, oleh itu, janganlah engkau ditipu oleh kebebasan mereka dinegeri-negeri.
5. Sebelum mereka, kaum Nuh telah mendustakan, dan (juga) golongan-golongan sesudah mereka, dan tiap-tiap umat  menuju kepada Rasulnya buat membunuh dia, dan mereka membantah dengan tidak benar untuk mengukurkan dengan nyatakan kebenaran, lalu aku seksa mereka, maka bagaimana kah (pedih nya) seksaan ku ?.
6. Dan bagitu juga telah pantas hukuman Tuhan mu atas mereka yang kufur, (iaitu) bahawa se nya mereka itu adalah ahli neraka.
7. Mereka yang menanggung Arash  dan mereka yang dikelilingnya, beribadat dengan memuji Tuhan mereka dan mereka percaya kepadanya dan mereka mintakan ampun bagi orang-orang yang beriman (dengan ucapan); “hai Tuhan kami ! engkau telah limpahi tiap-tiap suatu (dengan) rahmat pengetahuan. Maka ampun kan lah mereka yang bertaubat dan menurut jalan mu, dan pilihara kan lah mereka dari azab neraka”.
8. “Hai Tuhan kami ! dan masuk kan lah mereka disyurga-syurga kekal yang engkau telah janjikan kepada mereka, dan (kepada) siapa yang baik dari bapa-bapa mereka, dan isteri-isteri mereka, dan turunan mereka, (kerana) sesungguhnya engkaulah yang gagah, yang bijaksana”.
9. “Dan selamat kan lah mereka dari kejahatan-kejahatan, kerana orang yang engkau selamatkan (dia)  dari kejahatan-kejahatan pada hari itu, maka sesungguhnya (dia) dari kejahatan-keahatan pada hari itu, maka sesungguhnya (bererti) engkau telah rahmati dia, dan yang demikian ialah kejayaan yang besar”.
10. Sesungguhnya mereka yang kufur, diseru (pada hari itu); “Sesungguhnya kemurkaan Allah lebih besar daripada kemurkaan kamu akan diri-diri kamu, tetakala kamu diajak kepada iman tetapi kamu enggan”.

11. Mereka berkata; “hai Tuhan kami ! engkau telah matikan kami dua (kali) dan engkau telah hidupkan kami dua (kali), maka kami telah akui dosa-dosa kami. Oleh itu, adakah jalan buat keluar ?”.
12. Yang demikian itu lantaran bahawa se nya apabila diseru Allah semata-mata, kamu kufur, tetapi jika disekutukan (sesuatu) dengan dia, kamu beriman, maka hukuman itu kepunyaan Allah yang tinggi, yang besar.
13. Ia lah yang unjuk kan kepada  kamu ayat-ayat nya, dan menurunkan bagi kamu rezeki dari langit, tetapi tidak ingat (yang demikian) melainkan orang yang kembali.
14. Maka serulah Allah dengan mengikhlaskan ibadat baginya, walau pun tidak disukai orang-orang kafir.
15. (Ialah)  yang tinggi darjat, yang mempunyai Arash, ia kirim wahyu dari perintah nya kepada siapa yang ia kehendaki dari hamba-hamba nya buat ia ancam (dengan) hari pertemuan.
16. (Iaitu) hari yang mereka keluar dalam keadaan  tidak tersembunyai atas Allah suatu apa pun dari (amal-amal) mereka, “kepunyaan siapa kerajaan pada hari ini ?”, “Kepunyaan Allah yang tunggal, yang maha kuasa”.
17. “Dihari ini dibalas tiap-tiap jiwa dengan apa yang telah usahakan, tidak ada kezaliman dihari ini, sesungguhnya Allah cepat menghitung”.
18. Dan ancamlah mereka (dengan) hari (bahaya-bahaya) yang hampir, tetakala hati-hati naik ketengkorakan dengan dukacita, pada hal tidak ada bagi orang-orang yang zalim itu sahabat yang rapat dan tidak penolong yang bisa ditaati”.
19. Ia mengetahui pandangan-pandangan yang khainat dan apa-apa yang disembunyikan oleh dada-dada.
20. Dan  Allah akan menghukum dengan benar, sedang apa-apa yang mereka seru, selain daripadanya, tidak akan bisa menghukum apa-apa, sesungguhnya Allah itu ialah yang mendengar yang melihat.

21. Dan tidakkah mereka berjalan dibumi, lalu melihat bagaimana akibat orang-orang yang pernah ada sebelum mereka ? adalah mereka itu lebih sangat kuat dan (lebih banyak) bekas-bekas dari mereka dibumi, tetapi Allah seksa mereka dengan sebab dosa-dosa mereka dan tidaklah ada bagi mereka seorang pun penghidu (bahaya) dari Allah.
22. Yang demikian itu lantaran sesungguhya  mereka didatangai oleh Rasul-Rasul mereka dengan keterangan-keteangan, tetapi mereka tolak, lalu Allah seksa mereka, (kerana) sesungguhnya ia yang kuat, yang sangat (pedih) seksaan (nya).
23. Dan sesungguhnya kami telah utuskan Musa dengan (mambawa) ayat-ayat kami dan alasan yang nyata.
24. Kepada Firaun dan Haman dan  Karun, tetapi mereka berkata; “sihir, pendusta”.
25. Maka tetakala ia datang kepada mereka dengan (membawa) kebenaran dari sisi kami, mereka berkata; “bunuh anak-anak laki-laki bagi mereka yang beriman kepadanya, dan tinggalkan hidup (anak-anak) perempuan mereka”,  tetapi tidak ada tipu daya orang-orang kafir itu melainkan dalam kesesatan.
26. Dan Firaun berkata; “biarkan lah aku bunuh Musa – dan hendaklah ia seru Tuhan nya – kerana aku takut bahawa se nya ia akan tukar agama kamu atau ia adakan kerosakan dibumi”.
27. Dan Musa berkata; “Sesungguhnya aku berlindung dengan Tuhan ku dan Tuhan kamu dari (kejahatan) tiap-tiap orang takbur yang tidak mahu beriman kepada hari perhitungan”.
28. Dan telah berkata seorang laki-laki mukmin  dari keluarga Firaun yang menyembunyikan iman nya; “adakah (patut)  kamu  hendak bunuh seorang laki-laki lantaran ia berkata; “Tuhan ku itu Allah ?” pada hal ia telah datang kepada kamu dengan keterangan-keterangan dari Tuhan kamu  ? kerana jika ia dusta,  maka buat kecelakaan nya lah dustanya, tetapi jika ia benar, akan mengenai kamu sebahagian dari apa yang ia ancamkan kepada kamu, sesungguhnya Allah tidak memimpin orang  iaitu melewati batas, pendusta”.
29. “Hai kaum ku ! bagi kamulah kerajaan hari ini, hal keadaan kamu berkuasa dibumi, tetapi siapakah yang bisa menolong kita dari seksaan  Allah jika datang ia kepada kita ?” Firaun berkata; “aku  tidak unjukkan kepada kamu melainkan apa yang aku pandang (mereka), dan aku tidak pimpin kamu melainkan kejalan benar”.
30. Dan berkata orang yang telah beriman itu; “hai kaum ku ! sesungguhnya aku takut (tertipu) atas kamu seperti hari golongan-golongan”.

31. “(Iaitu) seperti keadaan kaum Nuh dan Aad dan Samud dan orang-orang yang  sesudah mereka, pada hal Allah tidak menghendaki kezaliman bagi hamba-hamba (nya).
32. “Hai kaum ku ! sesungguhnya aku takut (tertimpa) atas kamu (bahaya) hari seruan”.
33. “(Iaitu) hari yang kamu akan berpaling membelakang, dalam keadaan tidak ada bagi kamu siapa pun penghalang (azab)  dari Allah, kerana barang siapa disesatkan oleh Allah, maka tidaklah ada bagi nya siapa pun petunjuk jalan”.
34. “Dan sesungguhnya dahulu telah datang kepada kamu Yusof dengan (membawa) keterangan-keerangan, tetapi tetap kamu dalam ragu-ragu ditentang apa yang ia bawa kepada kamu, hingga apabila ia mati, kamu berkata; “Allah tidak akan utus seorang Rasul-Rasul sesudahnya”, “demikian lah Allah sesatkan orang yang ia melewati batas, yang ragu-ragu”.
35. “(Iaitu) orang-orang yang membantah ayat-ayat Allah dengan tiada alasan yang datang kepada mereka. (bantahan itu) besar kemurkaan(nya)  disisi Allah dan disisi orang-orang yang beriman, demikianlah Allah mementerai atas tiap-tiap hati orang yang sombong, yang zalim”.
36. Dan berkata Firaun;”hai Haman ! bikin kan lah bagi ku satu menara supaya aku mendapat jalan-jalan”.
37. “(Iaitu) jalan-jalan (ke)langit supaya aku melihat Tuhan bagi Musa, kerana sesungguhnya aku percaya dia dusta”, dan demikianlah dinampak kan dia dari jalan (yang benar), dan tidak ada tipu daya Firaun melainkan dalam kerugian.
38. Dan berkata orang yang  telah beriman itu; “hai kaum ku ! turutlah akan daku, nescaya aku unjukkan kepada kamu jalan keselamatan”.
39. “Hai kaum ku ! kehidupan yang rendah ini tidak lain melainkan kesenangan (yang pedek), dan sesungguhnya akhirat itu ialah tempat ketetapan”.
40. “Barang siapa kerjakan kejahatan, maka tidak dibalas dia melainkan sebanding dengan nya, dan barang siapa  kerjakan (amal)  baik dari laki-laki atau perempuan, pada hal  ia mukmin, maka mereka akan masuk syurga dalam keadaan dikurniakan kepada mereka pada nya dengan tidak (pakai) perhitungan”.

41. “Dan  hai kaum ku ! mengapa aku seru kamu kepada keselamatan, tetapi kamu seru akan daku  ke nereka ?”.
42. “Kamu ajak ku buat kufur kepada Allah dan (buat) menyekutukan dengan sesuatu yang aku tidak mempunyai pengetahuan tentang (kebenaran)nya, sedang aku ajak kamu kepada (Tuhan) yang gagah, yang pengampun”.
43. “Sebenar nya apa yang kamu ajak ku kepada (menyembah)nya itu tidak mempunyai (hak) diseru didunia dan tidak diakhirat, dan sesungguhnya tempat kembali kita (adalah) kepada Allah dan sesungguhnya orang-orang yang melewati batas itu ialah ahli-ahli neraka”.
44. “Maka kamu akan ingat apa yang aku katakan kepada kamu, dan serahkan urusan ku kepada Allah, kerana sesunggunya Allah itu melihat akan  hamba-hamba(nya)”.
45. Maka Allah selamatkan dia (dari) kejahatan-kejahatan yang mereka atur, dan tertempatlah azab yang jelek pada golongan Firaun.
46. Kepada mereka diperlihatkan api pagi dan petang, dan dihari berdiri kiamat, (dikata) “masuk kan lah golongan Firaun diazab yang sekeras-keras nya”.
47. Dan (fikirkanlah) tetakala mereka akan berbantahan dineraka, iaitu orang-oranng yang lemah akan berkata kepada mereka yang sombong; “sesungguhnya adalah kami pengikut-pengikut kamu, maka bisakah kamu hindarkan dari kami sebahagian daripada azab neraka (ini) ?”.
48. Mereka yang sombong itu berkata; “kita semua (berada) didalam nya, (kerana) sesungguhnya Allah telah jatuhkan hukum antara hamba-hamba nya”.
49. Dan orang-orang yang dineraka berkata kepada penjaga-penjaga jahanam; “mintakan lah kepada Tuhan kamu (supaya) ia ringankan  dari kamu sehari dari azab”.
50. Mereka bertanya; “dan bukan kah telah datang kepada kamu Rasul-Rasul kamu dengan (membawa)  keterangan-keterangan?” mereka jawab; “ya”, mereka berkata; “kalau bagitu, berdoalah kamu, dan tidak ada doa orang-orang yang kafir itu melainkan dalam kesesatan”.

51. Sesungguhnya kami akan tolong Rasul-Rasul kami dan orang-orang yang beriman dipenghidupan dunia dan dihari berdiri saksi.
52. (iaitu) hari yang tidak memberi manfaat kepada orang-orang zalim, alasan pelepas diri mereka, dan bagi mereka kutuk kan, dan (adalah) bagi mereka tempat yang jelek.
53. Dan sesungguhnya kami telah beri kepada Musa pimpinan, dan kami telah wariskan kitab itu kepada bani Israel.
54. Sebagai satu petunjuk dan satu peringatan bagi orang-orang yang mempunyai fikiran.
55. Oleh itu sabarlah, kerana perjanjian Allah (adalah) benar, dan mintalah perlindungan bagi buat amal mu, dan beribadatlah dengan memuji Tuhan mu petang dan pagi.
56. Sesungguhnya mereka yang membantah ayat-ayat Allah dengan tidak (ada) alasan yang datang kepada mereka, tidak ada didada-dada mereka melainkan kesobongan yang mereka tidak akan sampai kepadanya, maka berlindungan lah kepada Allah, (kerana) sesungguhnya ialah yang mendengar, yang melihat.
57. Sesungguhnya menjadikan langit-langit dan bumi itu lebih besar (urusan) daripada menjadikan manusia, tetapi kebanyakan manusia tidak mengetahui.
58. Dan tidak sama orang yang buat dan yang melihat dan (tidak) orang-orang yang beriman dan beramal soleh dan tidak orang yang berbuat kejahatan, sedikit sekali kamu mengingat !.
59. Sesungguhnya saat itu akan  datang, tidak ada sebarang syak padanya tetapi kebanyakan manusia tidak (mahu) beriman.
60. Dan berkata Tuhan kamu; “serulah akan daku, nescaya aku perkenankan untuk kamu, sesunguhnya mereka yang sombong dari beribadat kepada ku akan masuk jahanam dalam keadaan terhina”.

61. Allah lah yang menjadikan  malam untuk kamu, supaya kamu beristirehat padanya, dan (menjadikan) siang itu penerang. Sesungguhnya Allah  mempunyai budi atas manusia, tetapi kebanyakan manusia tidak menerima kasih.
62. Itu lah Allah, Tuhan kamu, yang menjadikan tiap-tiap suatu, (yang)  tidak ada Tuhan (yang pantas disembah) melainkan dia. Maka kemanakah kamu dipalingkan ?
63. Demikianlah dipalingkan mereka yang memang mengengkari ayat-ayat Allah.
64. Allah lah yang telah jadikan bumi untuk kamu sebagai tempat ketetapan, dan langit sebagai bangunan dan ia telah jadikan kamu, dan ia telah baguskan rupa-rupa kamu, dan ia telah kurniakan kepada kamu sebahagian dari (barang-barang) yang baik-baik. Itulah Allah, Tuhan kamu. Maka maha suci Allah, Tuhan  bagi sekelian makhluk !.
65. Ialah yang hidup, tidak ada (sebarang)  Tuhan melainkan Dia, maka serulah dia dalam keadaan mengikhlaskan ibadat bagi nya. Sekelian pujian kepunyaan Allah, Tuhan bagi sekelian makhluk.
66. Katalah; “sesungguhnya aku dilarang menyembah mereka yang kamu seru selain dari Allah, tetakala telah datang kepada ku keterangan-keterangan dari Tuhan ku, dan aku diperintah supaya menyerah diri kepada Tuhan bagi sekelian Makhluk”.
67. “Ialah yang telah  jadikan kamu dari tanah, kemudian dari setitik mani, kemudian dari sekepal darah, kemudian ia keluarkan kamu sebagai anak kecil, kemudian (ia biarkan) supaya kamu sampai dewasa kamu, kemudian supaya kamu jadi tua, dan sebahagian dari kamu diambil (jiwanya) sebelum itu, dan (ia biarkan sebahagian dari kamu) supaya kamu sampai kepada ajal yang ditentukan dan supaya kamu mengerti”.
68. “Ialah yang menghidupkan dan mematikan, maka apabila ia tentukan suatu urusan, tidak lain melainkan ia berkata kepadanya; ‘jadilah’, lantas jadilah ia”.
 69. Tidak engkau fikirkan orang-orang yang membantah tentang kekuasaan-kekuasaan Allah ?  kemanakah mereka dipalingan ?.
70. (Ialah) mereka yang mendustakan kitab itu, dan (mendustakan) apa-apa yang kami utus Rasul-Rasul kami dengan (membawanya), tetapi mereka akan mengetahui.

71. Tetakala belengu-belengu (terpasung) dileher-leher mereka dan rantai-rantai, sedang mereka diheret.
72. Ke air yang sangat panas, kemudian dineraka akan dibakar mereka.
73. Kemudian akan dikatakan kepada mereka; “dimanakah ada benda-benda yang kamu sekutukan”.
74. “Selain dari Allah ?”, mereka berkata; “mereka itu telah hilang dari kami, bahkan tidak pernah, seelum ini, kami menyeru suatau (yang layak disembah). Demikian lah Allah menyesatkan orang-orang kafir (dari tuhan-tuhan)mereka.
75. “Yang demikian (adalah) lantaran kamu bergembira dibumi dengan (cara) yang tidak benar, dan dengan sebab kamu menyombong”.
76. “Masuklah pintu-pintu jahanam dalam keadaan kekal padanya. Maka alangkah jelek tempat diam orang-orang yang sombong”.
77. Dari itu sabarlah, (kerana) sesungguhnya perjanjian Allah (adalah) benar, oleh yang demikian, mahu pun kami unjukkan  kepada mu sebahagian dari apa yang kami ancam mereka, atau pun kami ambil (jiwa) mu, maka kepada kamilah mereka dikembalikan.
78. Dan sesungguhnya kami telah utuskan beberapa Rasul sebelum mu, sebahagian dari mereka kami telah ceritakan kepada mu, dan sebahagian dari mereka tidak kami ceritakan kepada mu, dan tidak bisa seorang Rasul menunjukkan suatu mukzizat melainkan dengan izin Allah, maka apabila datang perintah Allah, akan diri  keputusan dengan benar, dan rugilah  disitu orang-orang yang hendak membatalkan.
79. Allah lah yang menjadikan bagi kamu binatang-binatang ternak buat kamu kenderaai sebahagian daripadanya, dan sebahagian daripada nya kamu makan.
80. Dan buat kamu, pada (ternak-ternak) itu, ada beberapa menafaat, dan buat kamu mencapai hajat (yang ada) didada-dada kamu atasnya, dan diatasnya dan diatas kepala-kepala kamu dikandarkan.
   
81. Dan ia unjukkan kepada kamu tanda-tanda (kekuasaan)nya, maka kekuasaan-kekuasaan Allah yang manakah kamu (hendak) engkari ?
82. Maka tidaklah mereka berjalan dibumi lalu melihat bagaimana kesudahan orang-orang yang dahulu dari mereka ?  mereka itu lebih banyak dari mereka dan lebih sangat kuat dan (lebih banyak) bekas-bekas dibumi, tetapi  apa yang mereka itu usahakan tidak berguna buat mereka itu.
83. Iaitu tetakala datang kepada mereka Rasul-Rasul mereka yang (membawa) keterangan-keterangan, mereka bersombong dengan ilmu (keduniaan) yang ada pada mereka, tetapi mereka dikepung oleh apa-apa yang mereka olok-olok kan.
84. Maka tetakala mereka lihat azab kami, mereka berkata; “kami beriman kepada Allah sendirinya, dan kami kufur kepada apa-apa yang kami sekutukan (dia) dengan  nya”.
85. Tetapi tidaklah iman mereka memberi menafaat bagi mereka tetekala mereka melihat azab kami, undang-undang  Allah yang telah berlaku pada hamba-hamba nya, dan rugilah disana orang-orang yang kafir. 



{41}
FUSSILAT (dijelaskan) 1~54.
Dengan nama Allah, Pemurah, Penyayang.

1. Haa Miim.
2. Diturunkan dari Pemurah, Penyayang.
3. Kitab yang dijelaskan ayat-ayat nya sebagai bacaan bahasa Arab buat kaum yang (mahu) mengetahui.
4. Sebagai pengemar dan pengancam tetapi berpaling kebanyakan mereka, maka mereka tidak dapat mendengar.
5. Kerana mereka berkata; “hati-hati kami dalam tutupan-tutupan yang (terhalang) dari apa  yang kamu  ajak kami kepadanya, dan ditelinga-telinga kami ada keberatan, dan diantara kami dan engkau ada satu dinding, oleh itu, bekerjalah, sesungguhnya kami (juga) bekerja”. 
6. Katalah;  “aku tidak lain melainkan manusia seperti kamu, diberi wahyu kepada ku, bahawa se nya Tuhan kamu, tidak lain melainkan Tuhan yang tunggal. Dari itu, berlaku luruslah kepadanya, dan mintalah ampun kepadanya, kerana kecelakaan (adalah) bagi orang-orang yang musrik”.
7. “Yang tidak memberi zakat, sedang mereka, terhadap akhirat, (adalah) orang-orang yang tidak percaya”.
8. “Sesungguhnya orang-orang yang beriman dan beralam soleh, (adalah) bagi mereka ganjaran yang tidak putus”.
9. Tanyalah: “sesungguhnya adakah (patut) kamu kufur kepada (Tuhan) yang jadikan bumi dalam dua hari, dan kamu adakan baginya sekutu-sekutu, pada hal ia Tuhan bagi sekelian makhluk ?”.
10. Dan ia jadikan padanya gunung-gunung yang teguh diatas mukanya, dan ia beri berkat padanya, dan ia tentukan padanya makanan-makanan nya, dalam empat hari yang sama, untuk orang-orang yang bertanya.

11. Kemudian ia menuju kepada (pembikinan) langit, pada hal ia itu asap lalu ia berkata kepadanya dan kepada bumi, “hendaklah kamu berdua datang, degnan suka atau dengan tidak suka”. Kedua-duanya menjawab; “kami datang dengan suka”.
12. Lalu ia jadikan tujuh langit, dalam dua hari, dan ia wahyukan kepada tiap-tiap langit itu urusan nya, dan kami hiasi langit yang dekat ini dengan pelita-pelita, dan kerana hendak menjaga(nya)  yang demikian itu ketentuan (Tuhan)  yang gagah yang mengetahui.
13. Oleh itu, jika mereka berpaling, maka katalah: “aku ancam kamu (dengan) satu kebinasaan seperti kebinasaan (kaum) Aad dan Samud”. 
14. Tetakala datang kapada mereka Rasul-Rasul dari depan mereka dan dari belakang mereka, (dengan unjuran); “bahawa janganlah kamu menyembah melainkan Allah”, mereka berkata; “kalau Tuhan kami kehendaki, nescaya ia turunkan Melaikat.  Lantaran  itu, sesungguhnya kami tidak percaya kepada  apa-apa yang diutuskan kamu buat (menyembah) nya”.
15. Ada pun (kaum) Aad, maka mereka sombong dibumi dengan tidak benar, dan mereka berkata; “siapakah yang lebih kuat dari kita ?” pada hal tidak kah mereka fikirkan, bahawa Allah yang telah jadikan mereka itulah yang lebih kuat dari mereka ? tetapi mereka mengengkari tanda-tanda (kekuasaan) kami.
16. Maka kami kirim terhaap mereka angin yang sangat ribut dihari-hari yang sial, kerana kami hendak rasakan kepada mereka azab kehinaan dipenghidupan yang rendah (ini), sedang azab akhirat itu lebih menghina, kerana mereka tidak (dapat) ditolong.
17. Dan ada pun (kaum) Samud, maka kami telah beri pertunjukkan kepada mereka, tetapi mereka cinta kepada kebutaan lebih dari pertunjukan. Oleh itu, petir azab yang hina menimpa mereka dengan  sebab apa yang mereka telah usahakan.
18. Tetapi kami selamatkan mereka yang telah beriman, sedang mereka adalah orang-orang yang telah berbakti.
19. Dan (ingatlah) hari yang akan dikumpulkan seteru-seteru Allah ke neraka, lalu mereka dibahagi.
20. Hingga apabila mereka datang kepadanya, maka pendengaran mereka dan penglihatan mereka dan kulit-kulit mereka memberi persaksian yang menimpa mereka tentang apa yang telah lakukan.

21. Dan mereka berkata kepada kulit-kulit mereka; “mengapa kamu memberi persaksian yang menimpa kami ?” mereka jawab: “Allah yang memberi kekuatan beromong kepada tiap-tiap suatu, membikin kami beromong”, dan ia telah jadikan  pertama kali, dan kepadanya lah akan dikembalikan kamu.
22. Dan kamu tidak (dapat) bersembunyi (daripada)  disaksikan oleh pendengaran kamu dan tidak penglihatan-penglihatan kamu dan tidak kulit-kulit kamu, tetapi kamu sangka, bahawa Allah tidak mengetahui kebanyakan dari apa  yang kamu kerjakan.
23. Dan itulah persaksian kamu yang kamu sangka kan terhadap tuhan kamu, yang telah jerumuskan kamu, hingga jadilah kamu dari orang-orang yang rugi.
24. Oleh itu, jika mereka sabar, maka (tetap) nereka itu tempat kediaman mereka, dan jika mereka minta keredaan (Tuhan), maka tidak mereka dari orang-orang  yang diredai.
25. Dan kami telah utus untuk mereka teman-teman, lalu (teman-teman) itu puji-puji buat mereka , apa-apa yang  mereka sedang kerjakan dan apa-apa yang mereka sudah kerjakan, dan pantas lah tertimpa atas mereka putusan, bahawa se nya mereka adalah orang-orang yang rugi (termasuk) dalam (jumlah umat-umat yang telah dahulu, dari jin dan manusia).
26. Dan orang-orang yang kufur itu berkata; “janganlah kamu dengarkan Quran ini, dan bikinlah hingar (hiruk pikuk)  padanya supaya kamu dapat kemenangan”.
27. Oleh yang demikian, kami akan rasakan kepada mereka yang kufur itu azab yang sangat dan kami akan balas mereka (dengan) sejelek-jelek (balasan bagi) apa yang mereka telah kerjakan.
28. Yang demikian itu, balasan bagi musuh-musuh Allah (iaitu) neraka, adalah bagi mereka didalamnya, tempat tinggal yang kekal sebagai balasan dengan sebab mereka engkari ayat-ayat kami.
29. Dan orang-orang yang kufur itu berkata; “hai Tuhan kami ! unjuk kan lah kepada kami dua (golongan) yang sesat kan kami, dari jin dan manusia, supaya kami jadikan mereka dibawah tapak-tapak kaki kami, supaya jadilah mereka orang-orang yang paling rendah”.
30. Sesungguhnya orang-orang yang berkata; “Tuhan kami ialah Allah”, kemudian mereka tetap lurus, nescaya turun atas mereka melaikat (yang berkata); “bahawa janganlah kamu takut dan jangan lah kamu berduka cita, dan bergirang lah dengan syurga yang pernah dijanjikan kepada kamu”.

31. “Kamilah pengurus-pengurus kamu dipenghidupan didunia dan diakhirat, dan adalah untuk kamu, di(syurga) itu, apa-apa  yang diingini oleh diri-diri kamu, dan adalah bagi kamu, didalam nya apa-apa yang kamu harapkan”.
32. “Sebagai jamuan dari pengampun, penyayang”.
33. Dan bukankah tidak ada orang yang lebih baik perkataan dari (manusia) yang mengajak ke(jalan) Allah serta beramal  soleh dan berkata; “bahawa se nya aku seorang dari muslimin ?”.
34. Dan tidak sama (darjat) kebaikan dan tidak (darjat)  kejahatan. Tolak lah dengan cara yang lebih baik. Maka tiba-tiba orang yang diantara mu dan dia  adalah permusuhan itu, (jadilah) seolah-seolah ia sahabat yang rapat.
35. Dan tidak diberikan (sifat)  itu melainkan kepada orang-orang yang sabar, dan tidak diberikan (sifat) itu melainkan kepada orang yang mempunyai kebahagiaan yang besar.
36. Dan jika engkau digangu oleh satu ganguan dari syaitan,  maka berlindunglah kepada Allah (kerana) sesungguhnya (Allah)  itu ialah pendengar, yang mengetahui.
37. Dan setengah daripada tanda-tanda (kekuasaan)nya ialah (peredaran) malam dan siang dan matahari dan bulan. Janganlah kamu sujud kepada matahari dan jangan kepada bulan, tetapi sujudlah kepada Allah yang telah jadikan nya  jika sungguh-sungguh hanya ia  lah yang kamu sembah.
38. Oleh itu, kalau mereka meyombong, maka mereka yang disisi Tuhan mu beribadat kepada nya malam dan siang, dan mereka tidak jemu.
39. Dan  setengah dari tanda-tanda (kekuasaan)nya ialah bahawa engkau lihat bumi itu diam,tetapi  apabila kami turunkan atasnya air, maka ia bergerak dan bertumbuh, sesungguhnya (Tuhan) yang menghidupkan dia  iaitu lah yang menghidupkan orang-orang yang mati, sesungguhnya ia amat berkuasa atas tiap-tiap suatu.
40. Sesungguhnya mereka yang membantah tanda-tanda (kekuasaan) kami, tidak tersembunyi atas kami, maka orang yang dicampakkan dineraka itulah lebih baik atau kah orang yang datang dihari kiamat dengan aman ? “kerjakan lah apa-apa yang kamu kehendaki (kerana) sesungguhnya ia melihat apa-apa yang kamu kerjakan”.

41. Sesungguhnya mereka yang kufur kepada peringatan tetakala datang ia kepada mereka, (akan menemui kerugian yang besar), kerana sesungguhnya ia sebuah kitab yang mulia.
42. Yang tidak didatangai oleh kebatilan didepan nya dan  tidak dibelakang nya, diturunkan dari (Tuhan) yang bijak sana, yang terpuji.
43. Tidak dikatakan kepada  mu melainkan apa yang dikatakan kepada Rasul-Rasul sebelum mu, sesungguhnya Tuhan mu itu mempunyai pengampunan dan mampunyai seksaan yang pedih.
44. Dan jika kami jadikan dia Quran (bahasa) asing, nescaya mereka berkata; “mengapakah tidak diterangkan ayat-ayat nya ? Adakah (patut bahasa nya) asing dan (orang nya) Arab ?”  Katakan lah; “(Quran) itu pertunjuk dan penawar bagi orang-orang yang beriman sedang mereka yang tidak beriman itu dikoping-koping mereka ada tekanan dan (Quran)  itu satu kegelapan atas mereka, mereka itu dipanggil dari tempat yang jauh. 
45. Dan sesungguhnya kami telah beri kepada Musa kitab itu, tetapi jadi perselisihan nya padanya dan sekiranya  tidak terdahulu firman dari Tuhan mu, nescaya diberi hukum diantara mereka, kerana sesungguhnya mereka dalam ragu-ragu yang membingungkan ditentang itu.
46. Barang siapa beramal baik, maka (adalah) untuk dirinya, dan barang siapa berbuat kejahatan, maka buat kerugian nya, dan tidak lah Tuhan mu menganiayai hamba-hamba (nya).